Twórca Amazon, Jeff Bezos, proroczo stwierdził kiedyś, że „trudno jest znaleźć rzeczy, które nie będą sprzedawane online”. Ziściło się i dzisiaj nowe sklepy internetowe wyrastają jak przysłowiowe grzyby po deszczu. Nic dziwnego! Założenie sklepu internetowego ma podstawową przewagę nad sklepem stacjonarnym: nie trzeba płacić czynszu i można dotrzeć do milionów klientów z zacisza własnego domu. Jednak aby mieć szansę na sukces potrzeba trafionego i rokującego sporą sprzedaż produktu, przyjaznej dla użytkownika strony internetowej oraz oczywiście solidnego planu marketingowego. Zatem – jak otworzyć sklep internetowy? Garść porad poniżej…
Co sprzedawać w sklepie internetowym?
Zacznijmy od początku. Wybór produktów lub artykułów, które będziemy chcieli puścić na rynek za pomocą naszego sklepu internetowego. Oczywiście wybór ten jest przeogromny, warto jednak zdecydować się na asortyment, który będzie konkurencyjny, a zarazem niedostępny w każdym dowolnym sklepie stacjonarnym dookoła. Poniżej tylko kilka propozycji do przemyślenia, z szerokiej gamy możliwości.
Świetnym pomysłem może być zainwestowanie w „green marketing”, tym bardziej, że w obecnych czasach walka o środowisko naturalne i ekologiczny Zielony Ład nie schodzą z pierwszych stron gazet i portali internetowych. Mogą to być przykładowo ekologiczne akcesoria gastronomiczne, a więc bambusowe słomki do napojów, drewniane naczynia i sztućce czy choćby butelki jednorazowego użytku. Dużym plusem są tutaj niskie marże, zwłaszcza w przypadku nawiązania bezpośredniej współpracy z producentem. To samo tyczy się zdrowej żywności i produktów bio.
Nie słabnie zainteresowanie odzieżą oferowaną w internecie. Atrakcyjne fasony i design rozmaitych koszulek (także z dowolnym nadrukiem!), spodni czy butów przyciąga uwagę klientów na całym świecie. Statystyki dowodzą, że handel odzieżą poprzez sklepy online jest na fali wznoszącej i nic póki co nie zapowiada obniżenia lotów w tym aspekcie. Aby rozpocząć swoją karierę w biznesie e-commerce warto pokusić się i w tym wypadku o nawiązanie współpracy z renomowanymi markami.
Ponieważ epidemia koronawirusa odbiła się bardzo na rynku pracy, a pracownicy w wielu wypadkach przechodzą na tryb pracy zdalnej, trafionym pomysłem zdaje się być także sklep internetowy z akcesoriami komputerowymi. Zwłaszcza rozmaite kamerki internetowe, mikrofony czy laptopy powinny rokować dobrą sprzedaż.
Sprawdź na czym polega praca wirtualnego asystenta
Skuteczna strona internetowa to podstawa
No to jeszcze jeden cytat: „Najważniejsza jest pierwsza strona wyników wyszukiwania. Na drugiej odkryto czarną dziurę”. Słowa te wypowiedział Lolson Zawadzki, uznany twórca stron i sklepów internetowych, a więc facet, który niewątpliwie zna się na rzeczy.
Skoro zdecydowaliśmy się już na właściwy produkt do naszego sklepu internetowego, warto zadbać o odpowiednia promocję w sieci. Strona internetowa naszego małego e-biznesu powinna zawierać przede wszystkim logo firmy oraz dane adresowe (ewentualnie także telefon), a także wygodną i atrakcyjną wizualnie nawigację, pozwalającą na szybkie odszukanie informacji o produktach. Oczywiście zdjęcia poszczególnych artykułów są jak najbardziej na miejscu, a przydatne będą także odnośniki do stron portali społecznościowych, gdzie można będzie utrzymywać stały kontakt z klientami, budując naszą markę. Zgodnie z przysłowiem „jak nas widzą, tak nas piszą”, strona online powinna napędzać koniunkturę i sprzedaż, a efekty powinny być widoczne po reakcjach i zaufaniu klienta.
Sprawdź też, czym jest inbound marketing