Dzisiaj jest: 2.6.2020, imieniny: Erazma, Marianny, Marzeny

NOBEL DLA OLGI TOKARCZUK

Dodano: 5 miesięcy temu Czytane: 245

Po raz piąty, po 23 latach noblowski laur w dziedzinie literatury trafił do Polski. Ogromny szum medialny wokół przyznania nagrody Oldze Tokarczuk ...

NOBEL DLA OLGI TOKARCZUK

NOBEL DLA OLGI TOKARCZUK

Obok takiego tematu nie sposób przejść obojętnie. Po raz piąty, po 23 latach noblowski laur w dziedzinie literatury trafił do Polski. Ogromny szum medialny wokół przyznania nagrody Oldze Tokarczuk nie milknie, zwłaszcza wśród internautów. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, przeanalizował zwrot medialny tego tematu w ostatnich 10 dniach.

Od 2 do 11 grudnia 2019 roku w źródłach polskojęzycznych odnotowano łącznie 58 910 publikacji na temat Olgi Tokarczuk. W internecie, prasie, radiu i telewizji pojawiło się 6 866 materiałów, natomiast w social mediach – 52 044 wzmianki. Potencjalnie dotarcie tych informacji mogło wynieść nawet 835 881 042 kontaktów z odbiorcami, a ich wartość 73 323 236 zł – na tyle bowiem oszacowano ekwiwalent reklamowy publikacji. Najwięcej materiałów w mediach tradycyjnych odnotowano w internecie – 4 426 publikacji, jednak to materiały z radia cechował najwyższy wskaźnik dotarcia – 214,6 mln przy 1769 informacjach. Podobnie w przypadku telewizji – 434 informacje wyemitowane przez stacje mogły osiągnąć dotarcie na poziomie 96,7 mln kontaktów.

Znaczący wzrost liczby publikacji odnotowano 7 i 8 grudnia, co było efektem wygłoszonej przez pisarkę mowy noblowskiej zatytułowanej „Czuły narrator”. Trafność spostrzeżeń, a także bajeczne opisy zaowocowały lawiną komentarzy w mediach – łącznie w ciągu 2 dni pojawiło się w tym kontekście 19 295 informacji o dotarciu 219 mln. Cytaty z przemowy wybrzmiewały w wielu wypowiedziach. 1 350 materiałów zawierało frazę „czuły narrator”. Sformułowanie „coś jest ze światem nie tak” cytowano w blisko tysiącu informacji, a „świat umiera, a my nawet tego nie zauważamy” – w 483 doniesieniach.

Ogromna liczba publikacji, bo aż 16 424 przypadła na 10 grudnia – dzień wręczenia Oldze Tokarczuk Literackiej Nagrody Nobla. Informacje mogły wygenerować dotarcie na poziomie 281,6 mln. Kolejnych 13 360 materiałów o dotarciu 182,4 mln odnotowano 11 grudnia. Nie brakowało gratulacji od polityków i dziennikarzy.

Źródło: Twitter

Co ciekawe, w 904 informacjach poruszono kwestię ubioru laureatki. Przedmiotem zainteresowania były suknie – zarówno ta zachwycająca i nieprzypadkowa - na wręczenie nagrody, ale i ta na bankiet, który odbył się po ceremonii. Autorką pierwszej kreacji była Gosia Baczyńska, której nazwisko przywołano w 482 materiałach. Tomasza Ossolińskiego, który stworzył ocenianą jako obłędną suknię na kolację dla laureatów z królem Karolem XVI Gustawem i jego żoną królową Sylwią, wymieniono w 297 publikacjach. Wskaźnik dotarcia informacji na temat projektantów o najwyższym dotarciu wynosił 1,2 mln, a wartości ekwiwalentu reklamowego - 431,9 tys.

Kreację polskiej noblistki – długą welurową suknię w kolorze atramentowym – stworzyła na tę okazję polska projektantka Gosia Baczyńska. Strój był nieprzypadkowy. Autorka przyznała, że zawierał w sobie przesłanie. „Ta suknia jest troszkę moim ukłonem w stronę sióstr feministek, sufrażystek. […] Myślę, że nawiązuje estetycznie do Selmy Lagerloef, która dostała tę nagrodę 110 lat przede mną, jako pierwsza kobieta” – powiedziała Tokarczuk.

(„Naprawdę wygrałyśmy Nobla!”. Olga Tokarczuk z przesłaniem do kobiet, Okopress.pl, 11.12.2019).

Jedną z najgłośniejszych kwestii związanych z wręczeniem nagrody Nobla była kwestia transmisji ceremonii przez Telewizję Publiczną. W tej sprawie apelowali m.in. Newsweek i Tomasz Lis.

Źródło: Twitter.com

Media donosiły również o okazjonalnej iluminacji z wizerunkiem Olgi Tokarczuk, która tego wieczoru pojawiła się na fasadzie Pałacu Prezydenckiego.

Źródło: Twitter.com

Informacje na temat Tokarczuk podawały głównie media ogólnopolskie – stanowiły one 95,58 proc. przekazu.

W regionach najwięcej informacji odnotowano w województwie dolnośląskim – 395. Na kolejnych miejscach znalazły się kujawsko-pomorskie – 243, mazowieckie - 236, wielkopolskie - 225 i małopolskie – 204.

Top 3 najaktywniejszych źródeł w prasie stanowiły: „Gazeta Wyborcza” (32 informacje), „Gazeta Wyborcza – Wrocław” (17) i „Rzeczpospolita” (13). Wśród stacji radiowych najaktywniejsze okazały się Radio Tok FM (136), RMF FM (86) i Polskie Radio 24 (75), a w telewizji kanały informacyjne TVN24 (141), Polsat News (88) oraz TVP Info (44). W internecie najwięcej materiałów opublikowały portale Poland.shafanqa.com (144), Najnowsze.wiadomosci.eu (124) oraz Msn.com (125).

Przekaz w mediach społecznościowych zdominował Twitter – z tego serwisu pochodziły aż 48 244 wzmianki i tam też rozegrała się cała dyskusja zwolenników i przeciwników przyznania Nagrody Nobla Oldze Tokarczuk. Zresztą to właśnie użytkownicy Twittera najbardziej żywiołowo zareagowali na wiadomość o przyznaniu Polce tego zaszczytnego wyróżnienia w październiku br. Jednocześnie w analizowanym okresie na Facebooku opublikowano 2 523 wpisy i komentarze, a na Instagramie 712, na Wykop.pl, 350, blogach 102 informacje oraz 86 w serwisie YouTube.

Pod względem liczby informacji najaktywniejszymi autorami byli: tomaszdac (119 publikacji), jlw4444 (97), aniqa16 (96), Robert Migdał (90).

Natomiast biorąc pod uwagę dotarcie informacji, najlepszy wynik osiągnęły profile: tvn24 (52,1 mln), JarosławKuzniar (9,7 mln), lis_tomasz (9,7 mln), tvp_info (8 mln) i NewsweekPolska (5,3 mln).

Źródło: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.