Dzisiaj jest: 19.4.2019, imieniny: Alfa, Leonii, Tytusa

Dominik Jasiński - Ukryte pragnienia - wystawa w Galerii Quadrilion

Dodano: miesiąc temu Czytane: 1249
Redakcja Poleca!
Patronat Medialny

Wystawa w Galerii Quadrilion w Warszawie przy ul. Mokotowskiej 59 wystawa otwarta od czwartku 28.03.2019 r. do soboty 27.04.2019 r. w dni powszednie w godz. 10-18:00, w sob. w godz. 11:0-15:00.

Dominik Jasiński - Ukryte pragnienia - wystawa w Galerii Quadrilion

Dominik Jasiński - Ukryte pragnienia - wystawa w Galerii Quadrilion


Dominik Jasinski - Snow white me too 2018 olej plotno 120x80Wystawa w Galerii Quadrilion
w Warszawie przy ul. Mokotowskiej 59

Wernisaż dla osób z zaproszeniami
w środę 27 marca 2019 roku o godz. 19.00

Dla zwiedzających wystawa otwarta
 od czwartku 28 marca 2019 roku
do soboty 27 kwietnia 2019 roku 
w dni powszednie w godz. 10-18
w soboty w godz. 11-15
 

Dominik Jasiński

Urodził się w 1981 roku, pochodzi z Rzeszowa, mieszka i pracuje w Portugalii. Artysta malarz, grafik, autor rysunków, ilustracji książkowych i magazynowych, absolwent Wydziału Grafiki warszawskiej ASP.
Artysta współpracuje z wieloma firmami i instytucjami, między innymi z empikiem, RESERVED, TATUUM, DAGMA ART, Wydawnictwo WASOWSCY, ArtSpace Q8. Dominik Jasiński jest pomysłodawcą i kuratorem cyklu wystaw Jasinski & friends. Jego praca została opublikowana w setnym wydaniu British VOGUE w czerwcu 2016. Artysta czynnie wspiera aukcje charytatywne oraz inicjatywy promujące Polskę w świecie.
Głównym motywem prac artysty jest kobieta, zarówno w ujęciu portretowym, jak i  bardziej erotycznym. Portrety Jasińskiego często splecione są z motywami florystycznymi, widać w nich wpływy secesji i Młodej Polski. Charakteryzują się też odważnym użyciem koloru, którym artysta operuje po mistrzowsku. Mocna i pewna siebie kreska oraz anatomiczna znajomość ludzkiego ciała sprawiają, że prace Jasińskiego przykuwają oko, są twardo osadzone na płaszczyźnie płótna i mało efemeryczne. Używając obok siebie kolorów mocnych, często kontrastujących ze sobą, Jasiński serwuje odbiorcy portret kobiety pewnej siebie i nieco drapieżnej. Często pojawiają się też motywy ludowe - nie tylko polskie, ale również zaczerpnięte z innych kultur.
Akty kobiece w ujęciu artysty są odważne i pozbawione romantyzmu, ciało potraktowane jest bardzo przedmiotowo. Prace Jasińskiego są manifestem erotyzmu, wstępem do podjęcia dyskusji. Artysta balansuje często na krawędzi erotyki i estetyki bardziej wulgarnej, ciała pozbawione są głów, odczłowieczone i sprowadzone do płaszczyzny czysto seksualnej.

Ukryte pragnienia

Dominik Jasinski - Bunny boiler 2018 olej plotno 200x100 Ukryte pragnienia to tytuł najnowszej wystawy Dominika Jasińskiego obejmującej spójny pod względem formalnym zbiór kilkunastu obrazów przygotowanych z myślą o prezentacji w Galerii Quadrilion. Zbiór, w którym uwidacznia się konsekwentnie rozwijany i podtrzymywany od kilku już lat charakterystyczny język plastycznej wypowiedzi artysty. W swym ogólnym całokształcie krzykliwy i bardzo sugestywny, który sprawia, że nie przechodzi się obojętnie obok realizacji tego malarza.

Tym, co na pierwszy rzut oka najmocniej przykuwa uwagę w jego obrazach, jest spotęgowana do granic siła koloru, aż chciałoby się rzec - jej eskalacja, występująca niekiedy z większą lub mniejszą intensywnością. „Tkanka” obrazów Jasińskiego budowana jest w oparciu o czyste, mocno nasycone barwy zestawiane kontrastowo i antagonistycznie, bardzo często jaskrawe i dobierane tak, że nie posiadają własnych odpowiedników w świecie realnym pod postacią przedmiotów, czy sylwetek ludzkich. Pozbawione związków z rzeczywistością wybierane są instynktownie i niejednokrotnie oddawane w przestrzeń konstrukcyjną płótna za pomocą swobodnego i niczym nieskrępowanego gestu malarskiego. Efektem tego typu działań, to jest utrwalania spontanicznych wrażeń oraz ruchu, jest dynamika, jaką twórca dzięki nim osiąga.

Mimo tej całej ekspansji koloru plamy barwne podlegają ostrej dyscyplinie, jaką narzuca im mocna i zdecydowana kreska oraz wyraźny kontur – efekt graficznego warsztatu artysty, absolwenta warszawskiej ASP. Stąd - patrząc na niektóre obrazy - możemy się zastanawiać, który z tych środków artystycznego wyrazu jest istotniejszy. I zdaje się, że w tej kwestii najsłuszniej byłoby uznać, że artysta jako malarz-grafik sytuuje je na równi, nadając im jednakowe, tożsame znaczenie. Ścisła symbioza w każdym z obrazów zaświadcza o próbie wypracowania kompromisu między jednym a drugim, tak jak niegdyś czynili to wielcy mistrzowie z Alfonsem Muchą czy Toulouse-Lautrekiem na czele.

Zwłaszcza z tym drugim łączy go skłonność do deformacji ludzkiego ciała, przedstawianego z reguły fragmentarycznie, w egzaltowanych pozach lub w śmiałych skrótach perspektywicznych. Sylwetki swoich postaci artysta upraszcza, jakby nie przywiązując większej wagi do rzeczywistej budowy ciała i anatomicznych szczegółów. W zamian za to utrwala w nich zdecydowanie więcej śladów ekspresji.

Płaszczyznowość i linearyzm, swobodne kształtowanie układów kompozycyjnych wespół zĶbogatą ornamentyką, zwłaszcza roślinną, zdradzają prominentny wpływ secesji, z jej wyszukaną i pełną finezji oprawą dekoracyjną. Wybujałe formy roślinne, wielobarwne wyobrażenia ptaków i motyli stanowią dalekie jej echa, zaadoptowane i przetworzone według zasad własnej inwencji i koncepcji twórczych. To pokłosie sprawia, że twórczość tak zróżnicowana spaja w unikalną całość tradycje secesyjne z tym, co określamy mianem współczesnych. Jednakże tak wspomniane walory plastyczno-dekoracyjne nie przekreślają obecności ukrytych treści w obrazach artysty. Co wcale może nie jest tak oczywiste, jako że twórca najczęściej wypowiada się w portrecie - gatunku co prawda wdzięcznym, lecz zarazem wymagającym i narzucającym sporo ograniczeń w sensie koncepcyjno-narracyjnym. Jednakże dość poważnym błędem jest spłycanie znaczenia tych portretów i ograniczanie ich roli do wartości czysto plastycznych. U Jasińskiego poza tym, co postrzegane zmysłowo, kryje się zdecydowanie więcej, niż mogłoby się tylko początkowo wydawać. Artysta oddaje pewne cechy fizjonomiczne swoich modeli i ubiera w bogatą secesyjną szatę, lecz nie zapomina w tym wszystkim o psychologicznej głębi i charakterystycznych cechach rozpoznanych w drodze własnych odczuć, czy też obserwacji. W zasadzie kluczowe staje się to, że pomimo odrealnienia w sensie formalnym stanowią one metafory pewnych ogólnoludzkich cech, postaw czy zachowań.

Łatwo to zauważyć szczególnie na podstawie obrazu zatytułowanego „Poczwarka”, będącego nawiązaniem do jednej z faz rozwojowych motyla, poprzedzających jego cudowną metamorfozę. Przemiana ta, traktowana jako jeden z najpiękniejszych cudów zachodzących w świecie przyrody, stanowi niezwykle trafną analogię do cyklu życia kobiety i przemian zachodzących w poszczególnych jego okresach. Taka archetypiczność znaczeń ujawnia się także w pokrewnej kompozycji o mrożącym tytule „Icy eyes”. I tak jak w poprzednim przypadku, tak i tym razem przed odbiorcą pojawia się szereg pytań oraz wątpliwości. Czy „Lodowe oczy” nawiązują do pewnej charakterystycznej cechy wyglądu, w tym przypadku -  chłodnej barwy oczu? Czy może odnoszą się do przenikliwego, badawczego spojrzenia, jakim niektórzy potrafią przeszywać na wskroś? A może stanowią bardziej ogólną przenośnię postaci zimnej i wyrachowanej, dla której oczy są zwierciadłem duszy? Oto są pytania, za którymi kryje się pluralizm znaczeń i mnogość interpretacyjna, właściwa dla twórczości tego artysty. Stąd jest oczywiste, że portrety Jasińskiego pełne są takich archetypicznych wyobrażeń, występujących mimo woli w nieświadomości indywidualnej i zbiorowej. Dzięki temu, że są wspólne dla wszystkich możliwe staje się dotarcie do ich źródeł i odkrycie sensu tych kolejno ukrytych znaczeń. I w zasadzie każde wyrażone w ten sposób przedstawienie może być projekcją bardziej uniwersalnych wzorców istniejących jako tzw. praformy w sferach nieświadomości ludzkiej. Ich odbiór zależny będzie od subiektywnych skojarzeń widza, pewnego jego światopoglądu, różnych punktów odniesienia w stosunku do konkretnych spraw, przeżytych doświadczeń albo typów ludzkich. I poniekąd jedyną wskazówką, kluczem do odbioru tego przekazu w obrazach artysty staje się zaledwie sam tytuł. Nośnikiem zaś wspomnianych treści najczęściej jest kobieta, ulubiony temat autora, ze swoją drapieżną, emocjonalną i pełną erotyzmu naturą.

A zatem należy sądzić, że forma obrazów Jasińskiego, z jej agresywną i energiczną kolorystyką, mocną i zdecydowaną kreską jest atrakcyjną przynętą, która ma zachęcać widza i wciągać go do jeszcze bardziej fascynującego wnętrza. Ukryte pragnienia to archetypy, które wymykają się przedstawieniu i dalekie są od zmysłów, a jednak poprzez materialną formę dzieł artysty objawiają się w świecie rzeczywistym. 


Anna Rudnicka
Historia sztuki jest kobietą - blog na FB
 
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.