Dzisiaj jest: 16.11.2018, imieniny: Edmunda, Marii, Marka

Z przeszłości do przyszłości poprzez teraźniejszość w Zamku Golubskim

Dodano: miesiąc temu Czytane: 935 Autor:

20 października o gdoz. 17:00 - Zamek Golubski - Z przeszłości w przyszłość poprzez teraźniejszość - Wystawa rekonstruowanych obrazów z zaginionych zbiorów polskich dzieł sztuki

Z przeszłości do przyszłości poprzez teraźniejszość w Zamku Golubskim
Z przeszłości do przyszłości poprzez teraźniejszość

Wystawa rekonstruowanych obrazów z zaginionych zbiorów polskich dzieł sztuki. 

22.10-17.11.2018

Zamek Golubski

Grabież polskich dóbr kultury w czasie II wojny światowej to w dużej mierze zorganizowana i uprzednio zaplanowana akcja, która rozpoczęła się na długo przed 1 września 1939 r. Działalność rabunkowa była przeprowadzana zarówno przez III Rzeszę, jak i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich, które zagrabiły znaczącą część dzieł kultury i sztuki państwa polskiego i jego obywateli.
Razem z frontem nadciągały specjalne komanda wyszkolone w odnajdowaniu dzieł sztuki. Kilka lat wcześniej powstały grupy skupiające muzealników, historyków sztuki, fachowców w swojej dziedzinie, którzy wkrótce założyli z reguły mundury SS. Hitlerowcy interesowali się głównie sztuką niemiecką i dziełami najwyższej klasy. Te znajdowały się w Muzeum Książąt Czartoryskich ze słynną trójcą arcydzieł da Vinci, Rembrandta i Rafaela.

Niemcy byli skrupulatni w rabunkowym rejestrze i stąd wiadomo, że ukradli i ok. 516 tys. pojedynczych dzieł sztuki o wartości 11,14 mld dol.

Po wojnie ze względów politycznych nie oszacowano strat materialnych spowodowanych przez okupację radziecką w latach 1939-1941 oraz rekwizycje Armii Czerwonej w latach 1944-1945. Wartość sprzętu i mienia wywiezionego z Polski przez wojska radzieckie do 4 lipca 1945 r. obliczono w 2000 r. na 500 mln dol. W 1944 r. historycy, historycy sztuki, bibliotekarze i archiwiści, pracujący w strukturach Państwa Podziemnego, przygotowali pierwsze wykazy zbiorcze obejmujące straty poniesione zarówno przez zbiory publiczne, jak i prywatne. Materiał przesłany został agendom Rządu Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie i na tej podstawie kierujący pracami prof. Karol Estreicher wydał w Londynie w 1944 r. publikację Cultural Losses of Poland. Było to pierwsze, niezwykle precyzyjne, biorąc pod uwagę warunki wojenne, zestawienie strat wg miejscowości, uwzględniające straty poniesione zarówno przez katolickie kościoły, jak i synagogi, a także towarzystwa, muzea i zbiory prywatne.

-----------------------------------------------------------

FUNDACJA DZIEDZICTWA KULTURY POLSKIEJ CELE I ZAŁOŻENIA:


Projekt zakłada wykonanie kopii utraconych dzieł sztuki z polskich zbiorów oraz pokazanie ich jak najszerszej publiczności np. na wystawach, docelowo w specjalnie przeznaczonym do tego miejscu.

Pierwszym krokiem do odzyskania utraconego dzieła sztuki jest rozpowszechnianie jego wizerunku.

Prace zostaną wykonane przez artystów z Polski i zza granicy. W kolekcji FDKP są m.in. obrazy malarzy tworzących w Wielkiej Brytanii i Grecji. Projekt zakłada skopiowanie nie tylko malarstwa, ale również rzeźby, grafiki i rysunku. Wymiar prac zawsze ma być podobny i zbliżony do pierwowzoru, ale nigdy identyczny jak oryginał. Powstała kopia jest wykonana przy zastosowaniu tej samej techniki. Każda z odtworzonych prac posiada sygnaturę autora.
Fundacja grupuje artystów, z najlepszym warsztatem technicznym, wyspecjalizowanych w reprodukowaniu dzieł sztuki oraz konserwatorów dzieł sztuki.

Chcemy poszerzać wiedzę społeczną o utraconych dziełach oraz o ich autorach. Zamierzamy zwrócić uwagę ludzi na wartość sztuk pięknych oraz na ogromne dziedzictwo narodowe, jakie utraciła Polska. Naszymi działaniami chcemy stworzyć pomost pomiędzy przeszłością, a teraźniejszością.
------------------------------------------------------


Przyjmuje się, że Polska utraciła 70 procent dziedzictwa kulturowego. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, mimo upływu 80 lat od zakończenie II wojny światowej, nie ustaje w staraniach dokumentowania, poszukiwania i odzyskiwania polskich strat wojennych. Do tej pory w Katalogu Strat Wojennych udało się uzyskać dane o ponad 63 tys. utraconych obiektów. Jako kraj straciliśmy ok. 2,8 tys. obrazów znanych europejskich szkół malarskich, 11 tys. obrazów autorstwa malarzy polskich oraz 1,4 tys. wartościowych rzeźb. Niestety to tylko ułamek tego, co nam zagrabiono lub zniszczono.

Wartość „Portretu młodzieńca” Rafaela Santi wyceniana jest na kilkadziesiąt milionów dolarów.


Wśród strat wojennych znajdują się dzieła wielkich mistrzów, m.in.: Jana Matejki, Stanisława Wyspiańskiego, Jacka Malczewskiego, Wojciecha Kossaka, Rafaela Santi, Pietera Bruegela, Agostino Carracciego czy Antona van Dycka. Zagrabione w Polsce zabytki oraz dzieła sztuki zostały rozproszone i obecnie znajdują się na całym świecie: w Niemczech, Rosji, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, a nawet w Turkmenistanie. Nieliczne z nich wróciły do swoich właścicieli, inne zaginęły bez wieści.

Rafael Santi Porteret Młodzieńca


-------------------------------------------------------------
Na wystawie prezentujemy osiem obrazów pięciu artystów, który wykonali swoje prace pro bono.

1.
Herbaciarka wg Władysław Lama /olej na płótnie
autor kopii Sylwia Janowska: Projekt nabiera rozpędu i na pewno nie wszyscy rozumieją ogrom jego znaczenia. Fundacja przypomina o skarbach sztuki polskiej zapomnianych, zaginionych być może zniszczonych przez wojnę. Każda taka wystawa nagłośniona w odpowiedni sposób może być początkiem odzyskiwania strat narodowych.
Od 21 roku życia artystka mieszka w Grecji. Studiowała malarstwo i historię sztuki w Fine Art Collage w Atenach Borgia. W 2011 roku zilustrowała książkę dla dzieci "Chcę pamiętać" wydawnictwa MYSTIS - pod egidą UNESCO. Wykonuje wiele fresków ściennych w gmachach urzędowych i domach prywatnych.

2. Izabela z Flemmingów Czartoryska wg Marcello Bacciarellego
/olej na płótnie
autor kopii Arkadiusz Siarkowski: Uważam, że jest to wspaniały pomysł i projekt. Łączy się w nim historia z teraźniejszością, gdzie mamy możliwość prowadzenia dialogu ze wspaniałymi twórcami z odległych czasów. To daje możliwość przywołania do życia zaginionych dzieł sztuki i nawet jeśli nasze prace są tylko małą iskierką tego, co one sobą reprezentowały w oryginale, to warto chociaż w ten sposób rozpalić ogień ciekawości i wyobraźni u oglądających, żeby sięgnęli głębiej do historii i być może przyczynili się do odnalezienia oryginalnych obiektów
.  Jestem zaszczycony, że mogę w tym uczestniczyć.
Absolwent Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. Trzykrotnie jego portret został wybierany do finałowej setki prestiżowego konkursu BP Portrait Award w londyńskiej Galerii Narodowej.

3. Kleopatra wg Władysława Czachórskiego /olej na płótnie
autor kopii Łukasz Piotr Towpik: Czarno-biała dokumentacja i opis historyczny mogą być dla społeczeństwa niewystarczającym źródłem informacji o wybitnych, polskich utraconych dziełach. Odtworzenie koncepcji autorów stanowi wyzwanie dla współczesnych artystów, ale jednocześnie daje niebywałą szansę odbudowania dziedzictwa narodowego.
W 2010 roku zdobył tytuł magistra sztuki na wydziale malarstwa Instytutu Sztuk Plastycznych Uniwersytetu Zielona Góra. Obecnie tworzy obrazy przedstawiające postacie ludzkie w odrealnionym świecie, ukazujące erotyczne zachowania i tendencje łączące instynkt z mistycyzmem oraz duchowością.


4. Portret Fryderyka Chopina wg Ambrożego Mieroszewskiego /olej na płótnie
autor kopii Tomasz Jaxa Kwiatkowski: Każdy człowiek marzy o tym by zrobić w życiu coś nie tylko dla siebie lecz również dla innych. Takim celem jest nasza wspólna idea krzewienia rozwijania i dbania o Kulturę i Sztukę Polską. Nazywam to moim odciskiem palca w budowie czegoś wielkiego i wzniosłego - Fundacji Dziedzictwa Kultury Polskiej. 
Tworzy portrety, martwą naturę, pejzaże a także obrazy abstrakcyjne. Artysta zrealizował projekt polegający na namalowaniu portretów prezesów Związku Piłki Ręcznej w Polsce. Jest mistrzem w naśladowaniu wielkich malarzy m.in. Wojciecha Kossaka, Leonardo da Vinci, Camille Pissarro. Swoją sztuką wytycza nowe kierunki malarstwa abstrakcyjnego.

5. Shylock i Jessica wg Maurycego Gottlieba / olej na płótnie
autor kopii Aleksandra Pędzisz: Próba rekonstrukcji, nielicznych spośród ogromnej sumy zrabowanych i zniszczonych dzieł, nie ma być formą "odmalowania", ale wizualizacji strat jakie ponieśliśmy podczas II wojny światowej również w zakresie naszej spuścizny kulturowej. Jest to też forma bliższego zapoznania się i przyjrzenia pracom, których nie możemy już zobaczyć w oryginale, odkrycia na nowo artystów i ich warsztatu. Działania te mogą zatem przyczynić się do odzyskania przez Polskę dzieł utraconych. Wspaniale że są ludzie, którym na tym zależy i chcą działać!
W 2006 roku zdała egzaminy zawodowe na kierunku Renowator Zabytków Architektury. Jest absolwentką Kolegium Sztuk Pięknych w Kazimierzu  Dolnym nad Wisłą, gdzie studiowała w latach 2006-2009. Pracę magisterską z zakresu malarstwa sztalugowego obroniła w Lublinie na Wydziale Artystycznym UMCS. Aktualnie tworzy bardziej realistyczne obrazy niepozbawione jednak malarskiej gry barw i światła.


6. Miłość macierzyńska wg Franciszka Ejsmonda /olej na płótnie
autor kopii Sylwia Janowska.


7. Portret młodzieńca wg Rafaela Santi / olej na desce
autor kopii Tomasz Jaxa Kwiatkowski.

8. Żydówka sprzedająca owoce wg Aleksandra Gierymskiego /olej na płótnie
autor kopii Arkadiusz Siarkowski.


Żydówka sprzedająca owoce wg Aleksandra Gierymskiego
 
Źródło: FUNDACJA DZIEDZICTWA KULTURY POLSKIEJ
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.