Dzisiaj jest: 18.11.2018, imieniny: Klaudyny, Romana, Tomasza

EDYTA DZIERŻ Z SIŁĄ WIRU malarstwo - THE POWER OF WHIRL painting

Dodano: 5 lat temu Czytane: 2493

Galeria 022, Warszawa - wernisaż malarstwa i spektakl ze scenografią świetlną 10 października 2013 godz. 19.00. Wystawa czynna 7- 21 października 2013.

EDYTA DZIERŻ Z SIŁĄ WIRU malarstwo - THE POWER OF WHIRL painting
Galeria 022 - Warszawa, ul. Mazowiecka 11a

EDYTA DZIERŻ - Z SIŁĄ WIRU malarstwo/ THE POWER OF WHIRL painting

i autorski spektakl - Edyta DZIERŻ malarstwo, Iwona JĘDRUCH & Tadeusz SUDNIK muzyka - ze scenografią świetlną

wernisaż malarstwa i spektakl 10 października 2013 godz. 19.00
wystawa czynna 7- 21 października 2013
 
W przestrzeni Galerii 022 koncentruję się głównie na sile: znaku, symboliki, zjawiska - wiru. Moje malarstwo czerpie siłę z natury! Natura dostarcza mi rytmy: kolor - forma - światło - faktura - relacja przestrzenna. Forma wiru - choć jest ważna - nie jest jedyną wartością moich obrazów. Ich sens nie jest wyłącznie w strukturze formy, ale przede wszystkim w mojej: impulsywności, wrażliwości, myślach, w skojarzeniach i energii twórczej. 

Obrazy to poszczególne energie, które oddziałują na widza oraz przestrzeń, w którą wkraczają razem z nami. "Kolor, jest wibracją, tak samo jak muzyka, jest w stanie uchwycić to, co najbardziej ogólne i zarazem najbardziej nieuchwytne w naturze" /P. Gauguin/.

Z SIŁĄ WIRU chcę komunikować się z widzem indywidualnie za pomocą obrazu - a w czasie spektaklu tworzyć go "ruchomym" dźwiękiem i światłem.

W spektaklu obraz, dźwięk oraz światło to wartości współistniejące w symbiozie. Z nich rodzi się bogactwo rozwiązań formalnych. Malarstwo (Edyty Dzierż) i muzyka Iwony Jędruch, Tadeusza Sudnika "z siłą wiru" tworzą harmonię a nawet "nowe harmonie", bo ich piękno rodzi się z naszej (artystów) wewnętrznej konieczności "Oko - młotek, który ją uderza, dusza - instrument o tysiącu smyczków. Artysta jest ręką, która uderzając uzyskuje właściwe drgania duszy" /W. Kandinsky/. - 
Edyta Dzierż

Forma wiru pojawiająca się często w obrazach Edyty Dzierż bardzo koresponduje z kolistymi kształtami instrumentów muzycznych, na których gra Iwona Jędruch: gongów i mis dźwiękowych należących do grupy idiofonów metalowych uderzanych. Są to instrumenty bardzo silnie wibrujące, wytwarzające koliste fale dźwiękowe, które często kojarzą się z odgłosami przyrody. Improwizowana muzyka Iwony Jędruch grana akustycznie, znakomicie łączy się i uzupełnia elektroniczną warstwę dźwiękową Tadeusza Sudnika, który na żywo „wyczarowuje” niezwykłe efekty dźwiękowe oparte często na naturalnych odgłosach przyrody. W projekcie Z SIŁĄ WIRU następuje przenikanie się zarówno elektronicznej, jak też akustycznej warstwy dźwiękowej Tadeusza Sudnika i Iwony Jędruch z bardzo wyrazistym kolorystycznie i formalnie malarstwem Edyty Dzierż. Następuje, więc wzajemna inspiracja różnorodnych działań artystycznych, podejmowanych na żywo w obecności słuchaczy, co wpływa na zróżnicowane przebiegi emocjonalne spektaklu. Element światła pełni tutaj funkcję scalającą formalnie i wyrazowo warstwy obrazu i dźwięku wytwarzanego i akustycznie i elektronicznie. - Iwona Jędruch
 

EDYTA DZIERŻ

Studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2004 r. dyplom z malarstwa pt. ”Pejzaż” w pracowni prof. Mariana Czapli. Aneks z malarstwa ściennego w pracowni prof. E. Tarkowskiego - ”Przemienienie Pańskie”, mozaika, Ołtarz Dolnego Kościoła M. B. Wspom. Wiernych, ul. Conrada7, Warszawa (realizacja wspólna). W latach 2000 - 2002 specjalizacja z rzeźby w pracowni prof. Gustawa Zemły. 
W 2007 Finalistka Konkursu Fundacji im. Franciszki Eibisch "Malarstwo" w Galerii Katarzyny Napiórkowskiej w Warszawie. W latach 2007/2008 laureatka nagród i wyróżnień w konkursu „Obraz Sezonu i Rzeźba Sezonu w Warszawie”. 
Artystka jest w Rankingu Rzeczpospolitej - Kompas Młodej Sztuki 2008/2010/2012 rok. [www.kompasmlodejsztuki.pl]. 

Współtworzy PRACOWNIĘ 23 na warszawskiej Pradze. Od 2010 roku działa w Zarządzie Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Plastyków. Wystawia indywidualnie i zbiorowo w kraju i za granicą. Tworzy autorskie projekty artystyczne a także działa jako organizator, kurator wystaw/festiwalów/projektów ogólnopolskich promujących sztukę współczesną. Współpracuje z muzykami
m.in.: I. Jędruch, T. Sudnik, K. Oczkowska, M. Stępień. Zajmuje się malarstwem, technikami ściennymi (mozaika, sgraffito, fresk), live painting, performance malarstwo_dźwięk_światło.

IWONA JĘDRUCH

Iwona Jędruch gra muzykę improwizowaną i kontemplacyjną na gongach, misach dźwiękowych, skrzypcach, śpiewa wokalizy.
Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku lat ośmiu. Ukończyła Liceum Muzyczne i PWSM (obecnie Akademia Muzyczna) w Gdańsku. Uczyła się u prof. S. Hermana, prof. L. Galona i in. Studiowała także na Uniwersytecie Gdańskim i SGPiS (obecnie Szkoła Główna Handlowa) w Warszawie.
Stosuje własne techniki wydobywania dźwięku w celu wyeksponowania kolorystycznych i dynamicznych walorów dźwięku, co ma istotny wpływ na kształtowanie się formy muzycznej i przebiegi emocjonalne w jej muzyce. Gra solo i w duetach o niekonwencjonalnym składzie z Tadeuszem Sudnikiem, Zdzisławem Piernikiem, Aliną Mleczko, Małgorzatą Kołcz, Pawłem Prochnowskim i in. Występuje w kraju i za granicą na licznych koncertach kameralnych i festiwalowych (na Międzynarodowych Targach Bursztynu AMBERMART, Międzynarodowym Festiwalu Kultury Hiszpańskojęzycznej "Viva Flamenco", na Małej WJ w ramach MFMW Warszawska Jesień i wielu innych.). Wielokrotnie brała udział w audycjach i nagraniach radiowych i telewizyjnych. 

Nagrania płytowe: 
2010 - CD KOLORY DŹWIĘKU - solo - nagr. w Radio Żak w Łodzi w 2008 i 2009, wyd. wł.
2008 - Album WOŁYŃ 1943 - 4 CD - udział - wyd. Polskie Radio SA Agencja Fonogr.
2006 - CD MISTERIUM DŹWIĘKU Pamięci wydarzeń radomskich czerwca 1976 - w duecie z R.Grudniem-organy wyd. Polihymnia 

Współpracując z Wandą Badowską-Twarowską, Edytą Dzierż, Anną Stolarską-Przybysz i in. - malarstwo; Seweryną Gugała-Stolarską - tkanina artystyczna oraz z Elżbietą Pastecką - Studio Mimart, Jarosławem Kuszą - Studio Sztuka Mroku, wypełniając dźwiękiem przestrzeń plastyczną i sceniczną bierze udział w projektach łączących dźwięk z kolorem i ruchem. Prowadzi także warsztaty improwizacyjne i rozwojowe SZTUKA DŹWIĘKU SZTUKĄ ŻYCIA, wykorzystuje harmonizującą funkcję wibracji dźwięku, pisze felietony.

TADEUSZ SUDNIK

Tadeusz Sudnik założyciel Studia Dźwięków Niemożliwych. Tworzy multimedialne spektakle i jam session’s. Przez kilkanaście lat pracował w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia gdzie nagrywał muzykę elektroniczną, teatralną, filmową i baletową.  Jednocześnie koncertował po całej Europie i nagrywał płyty z renomowanymi jazzowymi muzykami m.in.: zespół Freelectronic – Tomasza Stańko w latach 80-tych. Wiele lat współpracował z festiwalem Warszawska Jesień i Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej. Skomponował muzykę dla Teatru Wielkiego do spektaklu baletowego „Pejzaż Nocą”. Projektował dźwięk dla Double Opera HEARTPIECE wystawianej w galerii „The Kitchen” w Nowym Yorku. Interesuje go granie na żywo na syntezatorach analogowych, grooveboxie i elektronicznych urządzeniach przekształcających, używa efektów dźwiękowych natury, to wszystko tworzy na scenie małe studio. Grał w zespołach "Linia zwykła" 
z Aleksandrem Koreckim, „Digivooco” Adama Pierończyka z Gary Thomasem, „Park Maszynowy” z Włodkiem Kiniorskim,  ”Analogics” z Wojciechem Konikiewiczem ,”Koncert Figur Niemożliwych” z Andrzejem Mitanem „Interakcje” z Krzysztofem Knittlem i „Joined Forces” z Pawłem Prochnowskim (Kanada). Poza tym grał z Sonny Sharockiem, Peterem Gigerem, Do Um Romao, Antymosem Apostolisem, Helmutem Nadolskim, Mateuszem Pośpieszalskim, Andrzejem Przybielskim, Michałem Miśkiewiczem, Mieczysławem Litwińskim, Mamadou Diouf, Januszem Skowronem, Gunnarem Geise i wieloma innymi. Brał udział w ostatnim projekcie koncertowym Tomasza Stańko 
W roku 2003 nagrał płytę i odbył europejską  trasę koncertową  z zespołem AMUSOS Adama Pierończyka oraz grał z zespołem TRANSYLVANIANA z muzykami z całego  świata (Berliner Composer Ansamble) prowadzonego przez perkusistę Maurice de Martin (Berlin).  W 2004 r. koncertował ze wznowioną formacją Tomasza Stańki "FREELECTRONIC". Obecnie założył duet SUDODUD z saksofonistą Tomaszem Duda. W 2006 r. wydana została płyta "Tadeusz Sudnik & his friends in art" (Polonia Records) zawierająca nagrania z różnymi muzykami, każdy utwór z innym. W galerii XXI w Warszawie w 2006 r. wystawił swój projekt – instalację multimedialną „Kolej rzeczy” i również odbyła się polska trasa koncertowa z niemieckim zespołem "Der Rotte Bereich" Stworzył muzykę do spektaklu "Drewniany człowiek" Stasysa Edrigeviciusa (Teatr Studio 2007) i do przedstawienia "Wiara nadzieja, miłość" wystawianego w Teatrze Stara Prochownia (2008).  

O Edycie Dzierż na Art Imperium
 
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.