Dzisiaj jest: 14.7.2020, imieniny: Kamili, Kamila, Marcelego

Trzej kontratenorzy w filharmonicznym cyklu "Muzyka dawna"

Dodano: 5 lat temu Czytane: 1938

ARTUR STEFANOWICZ, MICHAŁ SŁAWECKI, KACPER SZELĄŻEK i ENSEMBLE CLUB EUROPA. Filharmonia Narodowa, 17 marca 2015, godz. 19:00 – MUZYKA DAWNA, Baroque Living Room.

Trzej kontratenorzy w filharmonicznym cyklu "Muzyka dawna"

Trzej kontratenorzy w filharmonicznym cyklu "Muzyka dawna"

Filharmonia Narodowa
17 marca 2015, godz. 19:00 – MUZYKA DAWNA
Baroque Living Room

 
Program koncertu: 
 
JOHN CAGE  (1912-1992) 
The End IV część Living Room Music (1940)
                                     
ANTONIO VIVALDI (1678-1741)               
Aria Anastasia Vedrò con mio diletto z I aktu opery Il Giustino RV 717 (1724)
 
RICCARDO BROSCHI (1698-1756)  
Aria Son qual nave z opery Artaserse (1734)                                     
 
ANTONIO SALIERI (1750-1825)
Duet (recitativo) E maestro dov'é? – (fragment) z divertimento teatrale Prima la musica e poi le parole (1786)  
                                                                                                                                                           
ANTONIO VIVALDI
Aria Perseusza Sovente il sole z serenady Andromeda liberata RV Anh. 117 (1727)
 
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL (1685-1759) 
Aria Rinalda Venti, turbini z I aktu opery Rinaldo HWV 7a (1711)
 
ANTONIO VIVALDI
Aria Farnace Gelido in ogni vena z II aktu opery Farnace RV 711 (1727)
 
HENRY PURCELL (1659-1695)  
Aria Ducha Zimna What power art thou z III aktu opery King Arthur (1691)
         
HENRY PURCELL
Aria Kupidyna Thou doting fool forbear z III aktu opery King Arthur
 
HENRY PURCELL
Duet Sound the trumpet z Ode for Queen Mary's Birthday (1694)
                                                                             
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL
Duet Armidy i Rinalda No, crudel! (fragment Lasciami!) z II aktu opery Rinaldo HWV 7a (1711)
                                                                                                     
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL
Aria Cezara Empio, dirò, tu sei z I aktu opery Giulio Cesare in  Egitto (1724)
               
JOHN CAGE 
The Begin – I część Living Room Music
    ***

JOHN CAGE 
The Melody – III część Living Room Music          
 
JOHN CAGE 
The World is Round  - II część Living Room Music
sł. Gertrude Stein                                          
                                                                             
NICOLA PORPORA (1686-1768)                
Aria Semiramidy Non so, se più t’accendi z I aktu opery Semiramide riconosciuta (1729)
 
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL
Aria Alcesty Gelosia spietata Aletto z II aktu opery Admeto HWV 22 (1727)
                              
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL
Duet Ahi, nelle sorti umane HWV 179 (1745)                                    
sł. autor nieznany
 
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL
Aria Piacere Lascia la spina z II aktu oratorium Il trionfo del tempo e desinganno HWV 46a (1707)
                                                                                                                                                                                        
HENRY PURCELL
Chór finałowy Hail! Bright Cecilia z Ode for St Cecilia’s Day (1692) – wersja na tercet
 
 
 
Wykonawcy
 
ARTUR STEFANOWICZ kontratenor
MICHAŁ SŁAWECKI kontratenor
KACPER SZELĄŻEK kontratenor
 
 
ENSEMBLE CLUB EUROPA
w składzie
GRZEGORZ LALEK I skrzypce, koncertmistrz
EWA CHMIELEWSKA-ZORZANO I skrzypce 
LUDMIŁA PIESTRAK II skrzypce 
MARCIN SOCHAN II skrzypce
MARCIN STEFANIUK altówka
MACIEJ ŁUKASZUK wiolonczela
GRZEGORZ ZIMAK kontrabas
SZYMON JÓZEFOWSKI fagot
HENRYK KASPERCZAK chitarrone


DOROTA CYBULSKA-AMSLER
kierownictwo muzyczne, klawesyn i scenariusz
 
NATALIA KOZŁOWSKA reżyseria
 
 
Stylizacja - Krzysztof Łoszewski
Stroje solistów – marki BOSS, CROPP, RESERVED, VISTULA
 
 
Filharmonia Narodowa
17 marca 2015, godz. 19:00 – MUZYKA DAWNA
Baroque Living Room

 

WYKONAWCY:

 

ARTUR STEFANOWICZ

Artur Stefanowicz jest absolwentem wydziału wokalnego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1991) gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jerzego Artysza. Naukę śpiewu kontynuował u Paula Esswooda i prof. Jadwigi Rappé.
Jest zdobywcą I nagrody imienia Venanzio Rauzziniego na Międzynarodowym Mozartowskim Konkursie Wokalnym w Wiedniu (1990) oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w ’s-Hertogenbosch (1991).

Od 1991 występuje z wieloma znanymi orkiestrami i zespołami takimi jak Orkiestra Teatru La Fenice, Berliner Symphoniker, Sinfonia Varsovia, Warszawscy Soliści Concerto Avenna, Clemencic Consort, Orchestra of the Age of Enlightenment, Hedos Ensemble, Combattimento Consort Amsterdam, Il Fondamento, Collegium Instrumentale Brugense, Les Arts Florissants, The Netherlands Wind Ensemble, Akademie für Alte Musik, Concerto Italiano, pracuje z takimi dyrygentami jak Karol Teutsch, Leopold Hager, Philippe Entremont, Zdenek Kosler, Frieder Bernius, Christophe Coin, Paul Dombrecht, Patrick Peire, William Christie, Roy Goodman, Noel Davies, Sir Charles Mackerras, Harry Bicket, Peter Eötvös, Gennadi Rozhdestvensky, René Jacobs, Philip Pickett, Michael Hofstetter, Rinaldo Allessandrini, Andrey Boreyko, Gustav Leonhard.

Występował m.in. w takich miejscach jak Opera Comique w Paryżu  De Nederlandse Opera w Amsterdamie Opera w Marsylii Warszawska Opera Kameralna Florida Grand Opera w Miami  De Nederlandse Opera w Amsterdamie Festiwale w Aix-en-Provence, Londynie, Zurichu, Palermo - Concertgebouw w Amsterdamie English National Opera w Londynie Festiwale Operowy w Glyndebourne i Muzyczny w Montreux Vevey, Théâtre du Châtelet, Cité de la Musique w Paryżu, Royal Festival Hall, Opernhaus Halle, New York City Opera  Deutsche Staatsoper Berlin, Festiwal Muzyki Dawnej w Innsbrucku, Théâtre des Champs Elysés Festival van Vlaanderen Opéra National du Rhin w Strasbourgu Komische Oper w Berlinie Teatro Liceo w Salamance i Teatro Arriaga w Bilbao Handel Festspiele Halle, Bayreuther Barock Filharmonie w Warszawie, Berlinie, Monachium, Dublinie, Winnipeg, Taipei, Festiwal Wratislavia Cantans, South Bank Early Music Festival w Royal Festival Hall.

Jego operowy repertuar obejmuje takie role jak Mozarta Ascanio (Ascanio in Alba) Farnace (Mitridate Re di Ponto), Apollo (Apollo et Hyacithus), Haendla Arsamenes (Xerxes), Julio Cesare,Tolomeo (Julio Cesare), Polinesso (Ariodante), Bertarido,Unulfo (Rodelinda), Tamerlano (Tamerlano), Didymus (Theodora) and Orlando (Orlando), Glucka Orfeo (Orfeo et Euridice), Monteverdiego Ottone (Koronacja Poppei) and Scarlattiego Ottone (La Griselda), Straussa Orlofsky (Die Fledermaus), Strawińskiego Baba the Turk (The Rake’s Progress).
Artur Stefanowicz znany jest również jako wybitny wykonawca muzyki oratoryjno-kantatowej. Jego repertuar obejmuje epoki od średniowiecza po muzykę współczesną (Bernstein, Schnittke, Nyman, Loevendie, Penderecki, Zubel).
W roku 2009 Artur Stefanowicz debiutuje jako reżyser i wystawia z wielkim sukcesem operę G.F. Händla Juliusz Cesar na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi.

Artur Stefanowicz dokonał wiele nagrań płytowych m.in. dla Polskich Nagrań, Elysium Records, BMG/Arte Nova Classics PolyGram Polska, Erato, Koch Classics Hungarotonu, Warner Music Vision.
Od 2005 współpracuje z A.M.F.C. w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny). Współpracę rozpoczął na Wydziale Wokalnym jako asystent w klasie prof. Jadwigi Rappé. W 2008 roku otrzymuje tytuł doktora i obejmuje stanowisko adiunkta prowadząc własną klasę wokalną, a w 2013 otrzymuje tytuł doktora habilitowanego. 
 

MICHAŁ SŁAWECKI

Absolwent Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie  w klasie prof. Artura Stefanowicza.
Michał Sławecki jeszcze podczas studiów zadebiutował jako Książę Orlovsky w Zemście Nietoperza J. Straussa w Operze na Zamku w Szczecinie oraz jako Neron w Koronacji Poppei C. Monteverdiego w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie. W kolejnych latach swojej drogi zawodowej występował w m.in.: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii w Szczecinie, Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Operze Śląskiej w Bytomiu, Teatrze Polskim w Warszawie, Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, Operze Nova w Bydgoszczy, Operze na Zamku w Szczecinie, Teatrze di Manoel na Malcie. Koncertował także na Litwie, Łotwie, Malcie, Rzymie, Francji, Niemczech, Grecji, Austrii oraz Kazachstanie.

W swoim repertuarze koncertowym ma liczne dzieła od muzyki barokowej po muzykę współczesną. Jego repertuar operowy obejmuje m. in. takie utwory jak Dido and Aeneas H. Purcella (partia First Witch), Giulio Cesare G. F. Händla (partia Sesto), Die Fledermaus J. Straussa (partia Księcia Orlovsky’ego), L' incoronazione di Poppea C. Monteverdiego (partia Nerona), Rinaldo G. F. Händla (partia Rinalda), Agrypina G. F. Händla  (partia Nerona), Orfeusz i Eurydyka  W. Glucka (partia Anioła).

Uczestniczył w wielu kursach wokalnych gdzie miał możliwość doskonalenia swojego warsztatu wokalnego z takimi artystami jak Paul Esswood, Michael Chance, James Oxley, Jadwiga Rappe, Anna Radziejewska, Olga Pasiecznik.
Współpracuje z wybitnymi polskimi kompozytorami takimi jak Paweł Mykietyn, wykonując jego utwory m.in. w Rzymie, Corso Polonia - X Edizione del Fesival delle Arti Unite, na Malcie, Teatro di Manoe - Concert of Polish Contemporary Music Masters, w Niemczech, POST FINE ARTS - Shakespeare's Sonnets (2000), we Lwowie, XVII International Contemporary Music Fesival, Bartek Chajdecki - prawykonanie Missy w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku pod dyrekcja Piotra Sułkowskiego,  Maciej Zieliński - koncert Kolęda Nova z towarzyszeniem orkiestry AUKSO pod dyrekcja Marka Mosia (koncert rejestrowany przez TVP), Andrzej Zarycki - prawykonanie Golgota Polska w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcja Tadeusza Wicherka (koncert rejestrowany przez TVP).
Zrealizował też wiele nagrań CD, radiowych oraz telewizyjnych.  
 

KACPER SZELĄŻEK

Kacper Szelążek ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny im F. Chopina w Warszawie w 2014 na studiach licencjackich i jest studentem studiów magisterskich w klasie śpiewu prof. Artura Stefanowicza.
Występuje z najlepszymi polskimi zespołami muzyki dawnej w takich salach jak Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Teatr Stanisławowski w Łazienkach Królewskich, Filharmonia w Bratysławie, Sala koncertowa UMFC w Warszawie, Warszawska Opera Kameralna.

Jego wielkim sukcesem była rola Nerona w Koronacji Poppei C. Monterverdiego w Colegium Nobilium w Warszawie oraz rola Nerona w Agrippinie Händla  w Teatrze Stanisławowskim w Warszawie.
Za swoje osiągnięcia otrzymał propozycję nagrań dla Polskiego Radia i został reprezentantem Polski na Bratislava Music Festival w Bratysławie jako najlepszy muzyk 2013 roku.

Dla Polskiego Radia dokonał nagrań cykli „Trzy fragmenty do słów Kasprowicza” Karola Szymanowskiego  i „5 pieśni do słów K. Iłłakowiczówny” Witolda Lutosławskiego oraz arie Sesta z opery Juliusz Cesar.
Występował w Filharmonii Rzeszowskiej w Pasji wg św. Jana J. S. Bacha.
 
 

DOROTA CYBULSKA

Jest absolwentką Akademii Muzycznej im Fryderyka Chopina w Warszawie.
Jako laureatka konkursu młodych talentów w Słupsku otrzymała stypendium rządu francuskiego na studia w Paryżu gdzie doskonaliła swoje umiejętności u Huguette Dreyfusa i Kenetha Gilberta. Następnie rozpoczęła studia w konserwatorium w Genewie w klasie klawesynu Christiany Jaccottet, które ukończyła z pierwszą nagrodą.

W roku 1983 wygrała międzynarodowy konkurs klawesynowy w Brugii, który otworzył jej wiele scen koncertowych Europy. Koncertowała na wielu festiwalach muzycznych m. in. we Francji, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Polsce, z takimi zespołami jak Ensemble 415 Chiary Banchini, Orkiestrami Kameralnymi Lozanny i Genewy, Orchestre de la Suisse Romande czy The Chamber Orchestra of Europe. Dokonala wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Jej poszukiwania muzykologiczne  repertuaru XVII-go wieku pozwoliły m. in. na pierwsze nagranie utworów J. J. Fuxa oraz kantat Nicolo Porpory z Arturem Stefanowiczem (dla Naxos), które spotkały się ze znakomitym przyjęciem przez krytyków muzycznych.

Dorota Cybulska koncertuje również w Polsce, występowała m. in. na festiwalach Wratislavia Cantans czy w Łańcucie, na Zamku Królewskim w Warszawie i na Wawelu, jako solistka i jako kameralistka z takimi solistami jak Jadwiga Rappé czy Artur Stefanowicz.
Jest profesorem klasy klawesynu w Konserwatorium w Genewie.

Krytyka muzyczna podkreśla w wykonawstwie Doroty Cybulskiej jej „znakomitą wirtuozerię i doskonałe opanowanie sztuki rubato oraz pełną fantazji włoską  ornamentację” (Neue Zurcher Zeitung), „porywającą i dynamiczną grę” (Repértoire), „grę pełną temperamentu i swobody połączonej z wielką dbałością o styl” (Ruch Muzyczny), „wirtuozerię nadającą każdemu utworowi swoisty koloryt, grę  niesłychanie rytmiczną i pulsacyjną wprawiającą słuchacza w choreograficzną frenezję” (Diapason).
 
 

NATALIA KOZŁOWSKA

Absolwentka reżyserii w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Jej przedstawieniem dyplomowym była opera Dydona i Eneasz H. Purcella (Collegium Nobilium, 2010). Wyreżyserowała spektakl Nowy Don Kiszot A. Fredry w Teatrze Polskim w Warszawie. Przygotowała wystawienia czterech oper G. Pucciniego: Le Villi (Opera Bałtycka), Gianni Schicchi (Opera Bałtycka i Warszawska Opera Kameralna), Suor Angelica i Il Tabarro (Centrum Świętego Jana w Gdańsku). Zrealizowała także inscenizację Księżycowego Pierrota A. Schönberga (Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski), spektakl Teatro alla Moda złożony z arii Vivaldiego (Uniwersytet Warszawski), polską prapremierę opery S. Rachmaninowa Francesca da Rimini (Centrum Świętego Jana w Gdańsku), pierwszą polską inscenizację Agrippiny G.F. Händla (Teatr Stanisławowski w Łazienkach Królewskich w Warszawie). W 2015 r. zrealizowała spektakl Apollo i Hiacynt W.A. Mozarta na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
W 2014 roku odbyła staż w paryskim Odéon-Théâtre de l’Europe przy produkcji Les Fausses Confidences P. de Marivaux w reżyserii L. Bondy’ego. Jest laureatką dziesiątej edycji stypendium dla młodych artystów „Młoda Polska”, przyznawanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Więcej informacji o artystce na stronie www.kozlowska.art.pl
 
 

ENSEMBLE CLUB EUROPA

Dorota Cybulska i Artur Stefanowicz postanowili zjednoczyć swe wysiłki w odkrywaniu zapomnianej literatury muzycznej XVII i XVIII wieku. W tym celu  skoncentrowali wokół siebie grupę przyjaciół i znajomych, z których wszyscy działają w najlepszych zespołach barokowych i należą do czołówki muzyków specjalizujących się w wykonawstwie tej epoki.
Celem zespołu jest także organizacja koncertów typu widowiskowego, z elementami teatru, tańca, gry świateł oraz instalacji wideo.
Źródło: Filharmonia Narodowa w Warszawie
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.