Korzenie realności - wystawa Anny Foryckiej - Putiatyckiej w Filharmonii Świętokrzyskiej

Dodano: 6 miesięcy temu
Patronat Art Imperium
Redakcja poleca!

Korzenie realności - wystawa Anny Foryckiej - Putiatyckiej w Filharmonii Świętokrzyskiej 17.02-19.03.2017 r.

 KORZENIE REALNOŚCI

Pod takim tytułem swoje prace prezentuje warszawska artystka Anna Forycka-Putiatycka.

Malarka  jest magistrem sztuki, członkiem ZPAP, oraz IAA/A/AP – UNESCO. Studiowała Konserwację zabytków na UMK w Toruniu. Umiejętności malarskie zdobyła  w pracowniach: prof. Tadeusza Brzozowskiego i prof. Andrzeja Kurzawskiego PWSSP w Poznaniu. Jest członkiem licznych Grup Twórczych: Grafiteka, Grupa Hoovera, Międzynarodowy Ruch Artystyczny INTERFERENCE, Visual Dance. Założyła i prowadzi Grupę SYMFONIA.

Korzenie realności - wystawa Anny Foryckiej - Putiatyckiej w Filharmonii Świętokrzyskiej 17.02-19.03.2017 r.

Obecna wystawa to efekt  wieloletniej pracy twórczej.

W jej twórczości widoczne są okresy dominacji koloru, w wyniku czego powstały prace cechujące się żywą, a nawet krzykliwą kolorystyką oraz okresy monochromatyczne z oszczędnym, ascetycznym wręcz sposobem traktowania barw.

L'Albatros bleu, tech mieszana na płótnie 80x100cm, 2016

Anna Forycka - Putiatycka, L'Albatros bleu, tech mieszana na płótnie, 80x100cm, 2016 r.

Od 2009 roku artystka maluje obrazy inspirowane muzyką. Tworzy swój świat, w którym art informel (fr. art informel – sztuka bezkształtna) i abstrakcyjny ekspresjonizm przenikają się wzajemnie. W przypadku Anny Foryckiej-Putiatyckiej wybór takiej właśnie formy wyrazu nie jest tylko szukaniem sposobu wyrażania ekspresji, ale próbą znalezienia właściwego języka malarskiego dla zgłębienia i oddania tajemnicy muzyki. Świat muzyki bowiem w widoczny sposób wciąga i pochłania malarkę. Stosowanie przez nią barwnych plam, faktur, kontrastów nie jest jedynie zabiegiem plastycznym przypominającym dzieła taszystów, czy reprezentantów action painting ale nawiązaniem dialogu z dziełem muzycznym. Podobnie jak wielcy artyści przed nią – m. in. Wols, Hans Hartung, Jean Fautrier, Jean Dubuffet, Henri Michaux, Antoniego Tàpies i Alfred Manessier – Anna Forycka-Putiatycka stosuje dostępne jej środki malarskie, jednak towarzyszy temu cel nadrzędny – przedstawienie muzyki w obrazie.

Anna Forycka-Putiatycka, z cyklu Romantyczne niepokoje, 7, olej na płótnie 110x110 cm, 2015 r.

Anna Forycka-Putiatycka, z cyklu Romantyczne niepokoje, 7, olej na płótnie, 110x110 cm, 2015 r.

Ważni dla niej są muzycy i kompozytorzy polscy. Jej zdaniem – muzyka polska to nie tylko radość folkloru, to również nasza tragiczna historia (powstania, Katyń, etc.). Muzyka była i jest stale obecna w naszym życiu. W chwilach narodowych zrywów dodawała Polakom ducha i wiary w przezwyciężaniu zła.

Obrazy są związane z muzyką, inspirowane polskim folklorem, tańcem, polnym wiatrem, szumem drzew , czy zawieruchami wojennymi. Można tu znaleźć mały obraz „Ucietrzew”, namalowany w 2010 r. na II Trienale Malarstwa w Rzeszowie (jeden z jej pierwszych obrazów muzycznych), jak i jeden z ostatnich obrazów „Nostalgia” (w zasadzie monochromatyczny).

Drzewa Anny Foryckiej-Putiatyckiej to połączenie obserwacji natury, jak też próba jej syntezy. Autorka pokazuje urodę drzew stosując bogatą gamę środków. Raz są to pełne ekspresji pociągnięcia pędzla, innym razem  to subtelne dotknięcia.   

Wystawa pokazuje drogę, którą artystka pokonała (wzbogacona o przeżycia i doświadczenia z przeszłości). To zarówno pejzaż „muzyczny” nawiązujący do jej dzieciństwa, do wielkopolskiego krajobrazu, rzeki Warty, mgieł unoszących się nad polami i spokojnego życia na wsi, w dworku, gdzie toczyło się życie nasiąknięte wysoką kulturą, z dala od wielkomiejskiego zgiełku.

Na wystawie są też dwa płótna – „Tajemnicze wejście „ i „Światła Biblioteki”. To obrazy z cyklu „Widok z Biblioteki Polskiej w Paryżu”. Artystka umieściła je świadomie.

Stolica Francji od XVIII w. była miejscem emigracji wielu wybitnych Polaków. Tu, po 1830 roku, przeniosło się polskie życie intelektualne i kulturalne. Artyści, pisarze mogli swobodnie wypowiadać się tworząc wiekopomne dzieła i wzbogacając polską kulturę. Chodząc po ulicach Paryża, nie sposób nie zauważyć, ile tam polskich pamiątek, ilu wybitnych Polaków zapisało się w historii tego miasta.


Mirosław Miroński

Anna Forycka-Putiatycka, W strugach śniegu olej na płótnie 110x110, 2017 r

Anna Forycka-Putiatycka, W strugach śniegu, olej na płótnie, 110x110 cm, 2017 r.
 
Wiadomości z tej kategorii