Jawne czy niejawne - Transparentność Agaty Kosmali

Dodano: 2 lata temu

Wystawa Agaty Kosmali czynna od 29.08 do 19.09.2015 r. w budynku Nowej Gazowni w Poznaniu. Organizator - Fundacja Czapski Art Foundation.

Jawne czy niejawne - Transparentność Agaty Kosmali

 
Fundacja Czapski Art Foundation na dobre rusza z nowym projektem połączenia dwóch aspektów sztuki, jej wartości artystycznej i biznesowej, tworząc ofertę dla ludzi chcących nie tylko podziwiać sztukę, ale również w nią zainwestować. Pierwszą propozycją z tej serii była prezentacja prac Wojtka Więckowskiego  Abstrosfera,  w maju tego roku. Obecnie koncepcja wystawy Agaty Kosmali zatytułowanej  Transparentność  zostaje poszerzona o nową wartość edukacyjną dla przyszłych inwestorów i kolekcjonerów, poprzez wykład Iwony Żelaznej z Noble Concierge na temat inwestycyjnej wartości sztuki. Wystawa wraz z wykładem odbędzie się w Nowej Gazowni w Poznaniu.

Agata Kosmala, Bez tytułu, 2015, z1, 300x200 cm
Agata Kosmala, Bez tytułu, 2015, z1, 300x200 cm
 

Program wydarzeń w dniu otwarcia 28 sierpnia:

18.00 Wernisaż zamknięty (wejście tylko z zaproszeniami)
18.30 Wykład Pani Iwony Żelaznej z  Noble Concierge na temat inwestycyjnej wartości sztuki
19.15-19.30 Dyskusja i pytania do prelegentki
19.30-21.00 Spotkanie z artystką, indywidualne rozmowy z gośćmi wernisażu
21.00 – Otwarcie wystawy dla szerszej publiczności (bez zaproszeń)
 
Wystawa potrwa od 29 sierpnia do 19 września 2015 roku
Miejsce: Nowa Gazownia, ul. Ewangelicka 1

Agata Kosmala, Bez tytułu, 2015, c1, 60x60 cm
Agata Kosmala, Bez tytułu, 2015, c1, 60x60 cm
 

Agata Kosmala

Absolwentka wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, reprezentująca młode pokolenie artystów nurtu malarstwa abstrakcyjnego. Obrazy artystki były pokazywane w wielu miejscach na świecie (USA,  Francja, Armenia, itd.), znajdując  uznanie tamtejszego środowiska sztuki. Wystawy indywidualne i zbiorowe z jej udziałem odnoszą coraz większe sukcesy.
Najważniejsze wystawy: „Obraz Roku 2005” –   wystawa finalistów konkursu Art & Business, Warszawa (2007); „ArtPrize 2013”, Michingan, USA  (2013); „Art Brownie ZOO 2013”, Toronto, Kanada (2013); „POLISH FEMALE ARTISTS - the traditional and modern paths of art”  w Galerii Narodowej w Erywaniu, Armenia (2014); "Pomiędzy" w Food Art Gallery, Wrocław (2015).
Jej prace są sprzedawane w wielu prywatnych galeriach w Polsce i znajdują się w posiadaniu kolekcjonerów i miłośników sztuki w kraju i za granicą.

Tym razem artystka zaprezentuje obrazy z cyklu Transparentność, w którym podejmuje próbę   odnalezienia napięcia między rozpoznawalnymi kształtami pochodzącymi z naszej rzeczywistości, a abstrakcyjnymi geometrycznymi  figurami, pokazując transparentność relacji międzyludzkich jak i związku człowieka z otaczającym go światem. Tytułową „transparentność” odnosi do niejawności   naszego istnienia, jego złożoności i dwoistości. Opowiada o ludzkich emocjach, posługując się kolorem przenikającym się z elementami geometrycznymi.

Środki wyrazu, którymi zwykła się posługiwać Agata to odważna kreska, gra płaszczyzn  - stworzone przy pomocy palety intensywnych, a czasem transparentnych barw.

Podczas wernisażu (części z zaproszeniami) ma mieć miejsce wykład pani Iwony Żelazny, Koordynatorki programu Art Concierge w Noble Banku. Ukończyła studia na Wydziale Zarządzania oraz w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego; wykształcenie zdobyła również na Rotterdam University of Applied Sciences w Holandii. W Noble Concierge od 2009 roku rozwija program ułatwiający klientom poruszanie się po rynku dzieł sztuki i zawieranie na nim transakcji; organizuje spotkania edukacyjne przybliżające świat artystyczny i kolekcjonerski, jest autorem publikacji i analiz poświęconych tej dziedzinie (m.in.: Private Banking, Gazeta Finansowa, Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie). [Źródło: www.nobleconcierge.pl]
Agata Kosmala, Bez tytułu, 2015, c 4, 100x100 cma
Agata Kosmala, Bez tytułu, 2015, c 4, 100x100 cma

Prelegentka wprowadzi publiczność w zasady tworzenia tak zwanego portfela inwestycyjnego za pomocą tych właśnie wyjątkowych elementów, jakimi są dzieła sztuki. Wspomniane wystąpienie ma na celu skupić w jednym miejscu środowisko klientów ściśle zainteresowanych alternatywnym sposobem inwestowania, a w tym osoby pochodzące z Poznania i nie tylko.
Wernisaż ma stanowić nowy rozdział dla działalności Fundacji.

W tej chwili Fundacja określiła trzy konkretne kierunki swojego rozwoju: biznesowy (poprzez inwestowanie w dzieła sztuki z pomocą doradców współpracujących z Fundacją, z czym ściśle związany jest omawiany wernisaż), designerski (rozwijanie sektora projektancko-użytkowego) i artystyczny (wspieranie wydarzeń kulturalnych z pomocą zarządzanej przez Fundację Nowej Gazowni).
Jednym z czynników, który określa dobry obraz jest fakt, że wszystko co się na nim znajduje, ma swoje znaczenie – nawet pustka. Podobnie uważał Picasso, na którego portrecie Fernandy Olivier z 1906 r. widzimy widoczne różnice między elementami składowymi kompozycji malarskiej. Na stworzonym przez abstrakcjonistę wizerunku kobiety włosy zostały namalowane w zupełnie innej konwencji, niż bluzka i pozostała część obrazu, przez co autor wyraził również poza wizualną odrębność tych przedmiotów. Wszystko co wydaje się być nawet najbardziej abstrakcyjne i oderwane od rzeczywistości, ma znaczenie.

Zawsze świadomy artysta i czasem dobry rzemieślnik, wzbogaca swoje dzieło o coś więcej niż tylko wizualne konstrukcje. Podobnie jest z twórczością Agaty Kosmali, której obrazy przedstawiają przestrzenie pełne napięć i ruchu. W swojej abstrakcyjności określają właśnie to, co tak naprawdę widzimy na co dzień – transparentne relacje między nami a przedmiotami, między nami a resztą istnienia. Niekiedy są one uporządkowane – a czasem bardziej rozmyte, niekontrolowanie porozkładane na nieokreślonych warunkach nowo stworzonej realności.  Agata zachęca nas, by wejść dalej w jej świat, by mogła opowiedzieć nam, jak on naprawdę wygląda.

Momentami wydaje nam się, że nasza rzeczywistość jest rozmyta, tak jakby patrzeć na wszystko przez zaokrągloną szklankę. Następuje wtedy deformacja widzenia 1 , swoiste „odchylenie od przyjętych, utrwalonych wzorów” postrzegania. Wszystko staje się z jednej strony nienaturalnie porozciągane, zaś z drugiej jakby nie zmienione. Przejście przez stan deformacji jest niezbędne, by w danym elemencie - obrazie dostrzec inne cechy niż jedynie te, które aktualnie obserwujemy. To nie oznacza że mamy oderwać się od rzeczywistości – wręcz przeciwnie, zagłębić się  w nią jeszcze bardziej, dostrzec jej dwoistość. Równoległą dziejowość, której nigdy nie zobaczymy posługując się jedynie zmysłem wzroku. Taki jest nasz świat i o tym chce nam opowiedzieć Agata Kosmala.

Konstrukcja światów na stworzonych przez nią dziełach, w dający się wyczuć uporządkowany sposób, zaprasza nas do poznania jej głębiej. Bogate i intensywne kolory, odważnie umieszczone na płótnie elementy i jawnie określone granice stworzonej przez nią realności oprócz pewnej dozy dekoracyjności mają też drugie, poza wizualne znaczenie. Mówi nam o wrażliwości na spotykane przez nas wizualne bodźce, które zwykle niosą za sobą więcej niż tylko to co się za ich pomocą/przez nie wydarza. Na obrazach Kosmali wszelkie przekształcenia dziejących się abstrakcji, mówią nam o umykających nam na co dzień zmianach mających miejsce na różnych płaszczyznach monady pojedynczego człowieka. Świat jest niejawny i to, co widzimy jest tylko dodatkiem do tego, co istnieje. Uświadomienie sobie tego faktu przez człowieka czyni go właśnie tym kim jest, odróżnia od innych stworzeń. Agata zaznacza miejsce człowieka w swoim świecie i określa go jako punkt odniesienia wobec wszystkiego, w czym jest on na co dzień zanurzony.
Jednak jako istotę, nie umieszcza go w centrum.

Nieoczywista wartość znaczeniowa obrazów jest ukryta za umieszczonymi nań rozpoznawalnymi kształtami, ułożonymi według porządku ustalonego przez niejawne zasady.

Dzieje się tak właśnie dlatego, by zwrócić uwagę odbiorcy na fakt, że istnieje w życiu coś więcej niż tylko to, co jest widzialne. Agata chce nam powiedzieć, że choć często kierują nami widzialne czynniki, to one rządzą się bardziej transparentnymi, nieoczywistymi mechanizmami działania.

Agata Kosmala, Bez tytułu, 2015, b1, 130x120 cm
Agata Kosmala, Bez tytułu, 2015, b1, 130x120 cm

Organizatorzy: Fundacja Czapski Art Foundation
Zdjęcia publikowane dzięki uprzejmości: Agaty Kosmali
Koordynatorka wystawy: Mira Skrudlik
Koordynatorka wystawy: Aleksandra Jasek


Patronat Medialny Art Imperium 
Wiadomości z tej kategorii