Byt odzyskany - Krzysztof Kopeć - wystawa w 3678 Gallery

Dodano: 4 lata temu

Byt odzyskany - Krzysztof Kopeć - wystawa malarstwa w 3678 Gallery 6-21.10.2013, ul. Mazowiecka 11a, Warszawa.

Byt odzyskany - Krzysztof Kopeć - wystawa malarstwa w 3678 Gallery

6-21.10.2013, ul. Mazowiecka 11a, Warszawa.


Farba to oczywiście środek, którego artysta używa by, według klasycznej definicji, na płaskim podłożu ułożyć barwne plamy w określonym (przez siebie) porządku. Ale „środek” ów ma również własne życie. Własne opowieści i dygresje. Kanony i kaprysy. Wiedzą o tym  ci, którzy tworzą i ci, którzy patrzą.

Krzysztof Kopeć do malarskiej materii ma stosunek  zgoła metafizyczny. Już sam proces jej  przygotowania kojarzyć się może ze swoistą alchemią, bo użyte ingrediencje nie są anonimowe. Farba spotyka się oto z klejami, piaskiem , odpryskami tynków , strzępami materiału, blachy i tektury.  Oto, zdawać by się mogło,  klasyczny bricolage, jedna z mocno osadzonych w tradycji technik postmodernistycznych. Ale przywołany termin bardziej zaciemnia tu przesłanie niż rozjaśnia, bowiem będący finałem „model do składania”  nie tyle ma unaoczniać porządek i esse ukryte pod powierzchnią przypadkowych zdarzeń ile wprowadzić w atmosferę oczywistej... nieoczywistości. Wkraczamy zatem w przestrzeń tajemnicy, metafory, rejon bardziej przypuszczeń niż racjonalnych ambicji  ustalenia gramatyki świata.  Sam artysta używa wieloznacznego (choć bardzo wymownego) terminu: n i e p o k ó j.  Znak malarski jakby wycofywał się z reprezentacji  na rzecz kwestii, pytania, wrażenia, odczucia.

Te ogólnikowe i, co tu kryć, literacko-nominalne określenia nabierają szybko  wielce konkretnych znaczeń gdy spojrzymy na prace Krzysztofa Kopcia  od strony efektów stricte już malarskich. Relief  powierzchni, nieoczywisty, zmienny, poniekąd nieobliczalny rozpoczyna nagle grę z kolorem i światłem. Gruba warstwa substancji  celebruje własną , nieomal rzeźbiarska formę. Ileż tu poezji! Ile niedookreśleń i metafor  w tych nieprawdopodobnych  przenikaniach...   Ale i w zderzeniach brył, konturu, raz brutalnych a raz subtelnych, wręcz „szeptanych”  (np. cienkie laserunki).

 Nie powinniśmy jednak zapominać o wspomnianych życiorysach zastosowanej materii.  To nie są nabyte anonimowe środki ze specjalistycznej  oferty. To blacha podniesiona z chodnika pod umierająca śląską kamienicą, walające się po podwórkach strzępy kartonów, dziwne papiery, skorodowane okucia.  Kopeć uprawia tu swoisty recykling artystyczny. Podnosi - z ziemi i w sensie aksjologicznym -  to co zostało odrzucone, zużyte, naznaczone czasem, warunkami atmosferycznymi , nierzadko agresją . Linie papilarne elementów bricollageu, ich losy, zostały przed nami ukryte. Nic o nich konkretnie nie wiemy, podobnie jak, najczęściej, sam artysta. Nie eksponuje więc owych „ready mades”. Nie bazuje na ich materialnej oczywistości, ale przetwarza i podporządkowuje własnej opowieści.  Fragmenty, odpryski śląskiej architektury, ale i śląskiego (a więc globalnego zarazem) śmietnika  przeświecają przez jego osobisty tekst . I tak tworzy się swoista baśń o trwaniu i przemijaniu, malarski poemat dygresyjny, dzieło otwarte (szeroko) na czułość i wyobraźnię.
 
Krzysztof Kopeć kroczy pewnie po cienkiej granicy (przełęczy) oddzielającej modernistyczny , a zatem przepojony wiarą w malarstwo świat znaczeń od ponowoczesnej „różni”.
 
Bardzo oryginalne , wielowątkowe i  fascynujące  malarstwo.

 
Maciej M. Szczawiński

Krzysztof Kopeć, Ścieżki ogrodu, 90 x 120 cm. płótno, techn. własna 2013 r

Krzysztof Kopeć

Ur. w 1972 roku w Chorzowie. Studia w Instytucie Wychowania Artystycznego WSP w Częstochowie. W 1999 roku dyplom ze specjalizacji malarstwa w pracowni prof. Wincentego Maszkowskiego. W 2002 roku ukończone Podyplomowe Studium Rysunku i Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu - specjalizacja malarstwa - pracownia u prof. Leszka Mickosia. Od 2004 należy do Związku Polskich Artystów Plastyków. Należy do interdyscyplinarnej grupy  “ Młodzi Sztuką”. Udział w kilkudziesięciu wystawach w kraju i za granicą .Jest wpisany do encyklopedii "Who is Who". Artysta objęty jest także stałym Patronatem Artystycznym/ Medialnym w ramach projektu Artistic Guarantee of Art Imperium.
  

Wybrane wystawy

2013 Galeria DAP ZPAP Warszawa – II Festiwal Sztuki Young At Art. Burza.
2013 Galeria Amaristo, Warszawa – Jasinski & Friends
2013 HanseArt Kunstmesse  Lubeka, targi sztuki, Niemcy
2013 Galeria DAP  ZPAP Warszawa – Abstrakcja
2013 Miejska Galeria Sztuki  w Częstochowie - I Międzynarodowy Konkurs Artystyczny   “ Pejzaż Współczesny” Częstochowa 2012.
2013 Centrum Sztuki Fort – Warszawa – “ Zakochaj się w sztuce “
2012 BWA Sieradz - VI Ogólnopolski Konkurs Malarski “Triennale z Martwą Naturą”
2012 MCK Czarnków – XI Salon Wielkopolski 2012
2012 BWA Katowice, 100-lecie ZPAP
2011 Galeria Pentagon, Radom – Ogólnopolskie Triennale Sztuki, 42 Salon Zimowy
2011  Kunst en Living Ahoy Rotterdam, targi sztuki, Holandia
2011 Muzeum Historii Katowic - "Dekady 1946-2011"
2011 MCK Czarnków – X Salon Wielkopolski 2011
2011 HanseArt Kunstmesse  Bremen, targi sztuki, Niemcy 
2011 III Międzynarodowe Biennale Obrazu, Łódź "Quadro-Art" 2011
2011  Polsswiss Art. Dom Aukcyjny, Warszawa – Wystawa Młodej Sztuki
2011  ZPAP Katowice – Praca Roku 2010
2006  BWA Katowice, “Jestem” wystawa śląskiego środowiska twórczego.
2004   Miejska Galeria Sztuki  w Częstochowie –“ Triennale Malarstwa Częstochowa 2004 ” II Ogólnopolski Konkurs im. Mariana Michalika na obraz dla  Młodych Malarzy.
 

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA

2013  Miejska Galeria Sztuki  w Częstochowie - I Międzynarodowy Konkurs  Artystyczny   “ Pejzaż Współczesny” Częstochowa 2012 – wyróżnienie.
2012  MCK Czarnków – XI Salon Wielkopolski 2012 – wyróżnienie.
2011  Galeria Pentagon, Radom – Ogólnopolskie Triennale Sztuki, 42  Salon  Zimowy – nominacja do nagrody.
2005  ZPAP Katowice – Praca Roku 2004 – nagroda.
Wiadomości z tej kategorii