Magdalena Abakanowicz - myśli i słowa...

Dodano: 3 lata temu

20 czerwca 2015 roku, wybitna polska artystka ceniona na całym świecie – Magdalena Abakanowicz, bohaterka interdyscyplinarnego konkursu MUZA 2015, obchodzi 85. urodziny.

Magdalena Abakanowicz - myśli i słowa...


20 czerwca 2015 roku, wybitna polska artystka ceniona na całym świecie – Magdalena Abakanowicz, obchodzi 85. urodziny.  W maju tego roku przypadła również 35. rocznica jej udziały w Biennale w Wenecji. Aby oddać hołd artystyczny, Art Imperium – portal kulturalny, tegoroczną edycję interdyscyplinarnego konkursu MUZA dedykuje Magdalenie Abakanowicz – jej osobowości, twórczości i postawie.

Zgłoszenia do konkursu artyści mogą wysyłać do 30.09.2015 r.szczegółowy regulamin konkursu dostępny jest na Art Imperium.
 
Nie lubię reguł i przepisów. Są wrogami wyobraźni. Warsztatem tkackim posługuję się, zmuszając go do posłuszeństwa według moich zamierzeń. Moja twórczość od początku była protestem wobec tego, co w tkactwie zastałam. Zaczęłam używać lin, włosia końskiego, metalu i skór, ponieważ te materiały były mi potrzebne do wyrażenia mojej wizji i nie interesowało mnie, czy mieszczą się one w tradycji tkactwa artystycznego. (…) Pasjonowało mnie po prostu to, co z tej tkaniny można zrobić: jak ukształtować powierzchnię w relief, jak zachowują się ruchome plamy z włosia, jak wreszcie może ta konstruowana powierzchnia nabrzmiewać i pękać, ukazując przez szczeliny tajemnicze głębie.

Magdalena Abakanowicz working on Katarsis

Magdalena Abakanowicz pracując nad Katarsis

(…)
Lina jest dla mnie jak zastygły organizm, jak muskuł pozbawiony energii.
Zmieniając miejsce i położenie, dotykając, poznaję jej tajemnice i wieloznaczność. Tworzę z niej formy.
(…)
Między mną a materiałem, z którego tworzę, nie ma pośrednictwa narzędzia. Wybieram go rękami. Rękami kształtuję. Ręce przekazują mu moją energię. Tłumacząc zamysł na kształt, zawsze przekażą one coś, co wymyka się konceptualizacji. Ujawnią nieuświadomione.
Magdalena Abakanowicz - Agora - Chicago.

Magdalena Abakanowicz - Agora - Chicago.

(…)
Formy, które określam również jako Głowy, odnoszą się do moich obaw, że przekraczając szybkość swojego biologicznego rytmu człowiek traci zdolność medytacji. Odczuwam lęk wobec cierpień spowodowanych sztucznym środowiskiem i nieustannym napięciem nerwów.
(…)
Postacie siedzące, skorupowe negatywy obojętności ludzkiego ciała, są również problemem zawierania i obejmowania. Ten sykl dotyczy pustej przestrzeni, która może być wypełniona przez naszą wyobraźnię, oraz strefy dotykalnej, sztywnej, która jest niekompletnym śladem naszej przestrzennej przystawalności do materialnego otoczenia. (1975)
(…)
Embriologia.(…) Nałóg objaśniania wszystkiego jest katastrofą naszego czasu. Nie należy utożsamiać tajemnicy z problemem. Problem można podzielić na strefy poddające się analizie, tłumaczeniu, a tajemnica jest całością, która nas ogarnia, choć niechętnie się do tego przyznajemy. (1982)
(…)
Na Biennale w Wenecji i ROSC w Dublinie, w Paryżu i gdzie indziej ludzie oglądający Plecy pytali: Czy to Oświęcim? Czy religijna ceremonia w Peru? Czy Taniec Ramayany? I właściwie na wszystkie te pytania można odpowiedzieć twierdząco, ponieważ jest to o kondycji ludzkiej w ogóle. (1980)
(…)
Gromada ludzi czy ptaków, owadów czy liści – to tajemniczy zbiór wariantów pewnego wzoru. Zagadka działania natury, nieznoszącej dokładnych powtórzeń czy niemogącej ich dokonać.
Tak jak ręka człowieka nie potrafi powtórzyć własnego gestu. Zaklinam to niepokojące prawo, włączając własne, nieruchome stada w ten rytm. (1985)

Magdalena Abakanowicz - Hiroshima backs + girl

Magdalena Abakanowicz - Hiroshima backs + girl

(…)
Czym jest sztuka?
Pragnęłam wam powiedzieć, że sztuka należy do najmniej szkodliwych działalności człowieka. Pamiętam jednak, że była ona często wykorzystywana w celach propagandowych przez reżimy totalitarne.
Chciałam powiedzieć wam o niezwykłej wrażliwości artysty, jednakże przypomniałam sobie, że Hitler był malarzem, a Stalin pisał sonety.
Sztuka pozostanie najbardziej zdumiewającą działalnością człowieka, zrodzoną z bezustannych zmagań rozumu z szaleństwem, marzenia z rzeczywistości...
Magdalena Abakanowicz
 
Magdalena Abakanowicz - - Figure on Beam Metrop. NY.
Magdalena Abakanowicz - - Figure on Beam Metrop. NY.
 

Magdalena Abakanowicz

Była nastoletnią lekkoatletką – wielokrotnie nagradzaną zawodniczką: Bałtyku Gdynia (1946), Wybrzeża Gdańsk - HKS Tczew (1947–1948) oraz Gedanii Gdańsk.
W 1954 roku ukończyła warszawską ASP a następnie sopocką PWSSP.
Specjalizuje się w tworzeniu dużych, figuralnych kompozycji przestrzennych – rzeźb/ instalacji/ obrazów, w oparciu o tkaninę, oraz materiały takie jak kamień, drewno i brąz. Za spoiwo czy masę kształtującą używa często specjalnie przygotowanych żywic.
Od 1979 roku była profesorem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu, w której prowadziła zajęcia ze studentami w latach 1965-1990.
Od 2006 roku jest członkiem Rady Programowej Fundacji Centrum Twórczości Narodowej.
Wojnę, komunę i wszystkie procesy polityczno-społeczne zarówno w Polsce jak i poza jej granicami, których doświadczyła w swoim życiu, a także emocje nimi prowokowane m.in. bunt, strach, duma i jej ogromną wyobraźnię, talent i determinację wyraźnie odzwierciedlają jej dzieła.  Jej prace eksponowane były na ponad stu wystawach, zazwyczaj wielkoformatowych, na całym świecie. Znajdują się również w wielu muzeach, kolekcjach publicznych i prywatnych w różnych częściach świata. Dla nas Polaków sztuka Magdaleny Abakanowicz to prawdziwy Skarb Narodowy.

Magdalena Abakanowicz - Abakany in Chicago.

Magdalena Abakanowicz - Abakany in Chicago.
 

Odznaczenia:

Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (1998)/ Krzyż Oficerski Orderu Sztuki i Literatury (1999, Francja)/ Order Zasługi Republiki Włoskiej (2000) / Krzyż Komandorski Orderu Sztuki i Literatury (2004, Francja) / Złoty Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" (2005)/ Pour le Mérite/ Wielki Krzyż Zasługi z Gwiazdą Orderu Zasługi Republiki Federalnej Niemiec (2010, Niemcy).
 

Nagrody i wyróżnienia:

Grand Prix 8. Biennale Sztuki, Sao Paulo (1965)/ Nagroda państwowa I stopnia (1972)/ Gottfried von Herder, Wiedeń (1979)/ Nagroda Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego, Nowy Jork (1982)/ Centrum Rzeźby, Nowy Jork (1993)/ Leonardo da Vinci, Meksyk (1997)/ Visionaries l, American Craft Museum, Nowy Jork (2000)/ Doktoraty honorowe/ Royal College of Art, Londyn (1974)/ Rhode Island School of Design/ Providence (USA, 1992)/ Akademia Sztuk Pięknych, Łódź (1997)/ Pratt Institute, New York (2000)/ Massachusetts College of Art, Boston (2001)/ School of the Art Institute, Chicago (2002)/ Akademia Sztuk Pięknych, Poznań (2002).
 
Źródła:
Fragmenty cytatów Magdaleny Abakanowicz zaczerpnięte z wydawnictwa Konteksty - Polska Sztuka Ludowa z 2007 roku, którego bohaterką była Magdalena Abakanowicz. (Dostępne są jeszcze egzemplarze archiwalne).
http://www.abakanowicz.art.pl/
http://www.marlboroughgallery.com/galleries/new-york/artists/magdalena-abakanowicz
https://pl.wikipedia.org/wiki/Magdalena_Abakanowicz
Zdjęcia pochodzą z archiwum artystki.

Więcej zdjęć prac Magdaleny Abakanowicz udostępniamy na Art Imperium Facebook oraz Pinterest

MUZA 2015 - Magdalena Abakanowicz - regulamin konkursu i karta zgłoszeniowa
Magdalena Abakanowicz - Berlin, Wenecja i Konkurs MUZA

Magdalena Abakanowicz - Figure with Wheel alum. wood
Magdalena Abakanowicz - Figure with Wheel alum. wood