Dzisiaj jest: 19.6.2018, imieniny: Gerwazego, Protazego, Sylwii

Kolor, dźwięk, ruch - w Galerii BWA w Ostrowcu Świętokrzyskim

Dodano: 3 lata temu Czytane: 1623

Wernisaż wystawy malarstwa Wandy Badowskiej-Twarowskiej i Aliny Dorady-Krawczyk już 10 kwietnia 2015 o godz. 18.00 w Galerii BWA w Ostrowcu Świętokrzyskim, ul. Siennieńska 54.

Kolor, dźwięk, ruch - w Galerii BWA w Ostrowcu Świętokrzyskim

Kolor, dźwięk, ruch - wystawa malarstwa Wandy Badowskiej-Twarowskiej i Aliny Dorady-Krawczyk.

Podwójny wernisaż odbędzie się 10 kwietnia 2015 r. o godz. 18.00 w Galerii BWA w Ostrowcu Świętokrzyskim, ul. Siennieńska 54. wystawa czynna do 8 maja 2015 r.

Gościem Honorowym wernisażu będzie Ewa Głowacka - ceniona polska tancerka.

W czasie wernisażu odbędzie się taneczny performance "Kolor, dźwięk, ruch" - choreografia i wykonanie Filip Jędruch
 

WANDA BADOWSKA-TWAROWSKA
Malarski Teatr Tańca

 
            To już druga indywidualna wystawa prac Wandy Badowskiej Twarowskiej prezentowana w Galerii BWA w Ostrowcu Świętokrzyskim. Pierwsza, zorganizowana w 2005 roku z okazji 30-lecia pracy artystycznej, miała charakter retrospektywy.  Obecna wystawa jest jednorodna formalnie i treściowo. Wielość dyscyplin oraz wątków tematycznych ustąpiła miejsca wypowiedzi malarskiej skupionej na przekazaniu fascynacji artystki magią tańca. …  

            Początkowo głównym źródłem inspiracji był balet klasyczny… Obecnie … zasadniczą grupę tworzą kompozycje świadczące o zainteresowaniu autorki baletem nowoczesnym. Nowatorstwo choreografii, dynamika, silna ekspresja i zmienność form, sugestywna, chociaż oszczędna scenografia – stały się dla obdarzonej wrażliwością i żywą wyobraźnią artystki ożywczym źródłem inspiracji. Poetycki realizm cechujący wczesne etiudy baletowe nie mógł sprostać nowemu wyzwaniu. Nie odrzuciła figuracji, ale zrezygnowała z dosłowności jej języka. Polubiła metaforę.  Impresyjny przekaz atrakcyjności ruchu, ustąpił na rzecz subiektywnej jego interpretacji. Dla osiągnięcia maksimum wyrazu sięga po różne  środki i sposoby malarskiej wypowiedzi.  Mocny, uproszczony, niekiedy bliski deformacji rysunek postaci, lub niedookreślenie, subtelna aluzyjność. Spokojne tło, bądź pełne napięć układy płaszczyzn. Kontrasty barw nasyconych, lub współbrzmienie kolorów wyciszonych, bogatych w niuanse. …

                        Bardzo ceni twórczość Krzysztofa Pastora - znakomitego choreografa i dyrektora Polskiego Baletu Narodowego. Będący jego dziełem balet „I przejdą deszcze” do genialnej muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego należy do ulubionych, kilkakrotnie przez Wandę oglądanych spektakli. Nic, więc dziwnego, że podjęła ten temat w cyklu obrazów, wyczarowując własną, bardzo emocjonalną wizję głęboko przeżytego wydarzenia.  Klarowność kompozycji, stłumione barwy, powolny taniec i bezruch śmierci. Kształty i kolory nabierają mocy w scenie symbolizującej zwycięstwo ducha narodu („Tchnienie”).

                      Obrazy z serii „IV Symfonia” przetwarzają wspomnienia z baletu Krzysztofa Pastora do muzyki Witolda Lutosławskiego. Żywiołowość tanecznego ruchu – podkreślona rytmicznie powtórzonym kolorowym cieniem- spotyka się z chłodem formy geometrycznej. Sprowadzona do znaku, a jednak zmysłowa postać tancerki w szaleńczym skoku przecina czarny kwadrat, dokonując podziału kompozycji na strefy koloru.

                      „Przestrzeń zamknięta”. Poetycka reminiscencją ( uzupełnienie..) Mszy Koronacyjnej Mozarta. Cienka czerwona linia biegnie przez kadry tryptyku wytyczając granice sceny, na której tańczą zwiewne, jakby z mgły wysnute baletnice.  Dlaczego nie przyłączył się do nich samotny tancerz?

                         W zgoła odmienny nastrój wprowadza nas dyptyk „Ordinary event”. Zanikła charakterystyczna płynność i harmonia ruchu. Swobodę kompozycji i akwarelową lekkość materii malarskiej zastąpiły rozwiązania podporządkowane geometrii. Zmienność figur ustąpiła na rzecz ich rytmicznej powtarzalności.  Dopiero po obejrzeniu na You Tubie spektaklu Miejskiego Teatru Tańca w Giessen ( prezentowanego w ramach XIV Festiwalu Tańca w Kielcach) mogłam w pełni docenić, jak wspaniale została wydobyta specyfika baletu opowiadającego o brutalności życia w miejskiej dżungli.

                         Od lat kibicuję sztuce Wandy Badowskiej- Twarowskiej.  Uważnie śledzę jej rozwój, ale ciągle jestem zaskakiwana kolejnymi metamorfozami, jakim podlega ta twórczość… 
                          
 
Maria Teresa Krawczyk (wstęp do katalogu-fragmenty)




Alina Dorada-Krawczyk


Alina Dorada-KrawczykArtysta malarz, grafik  Alina Dorada-Krawczyk  należy do współczesnego nurtu abstrakcjonizmu emocjonalnego.  Wybitna indywidualność postępowej myśli twórczej. W sztuce jest intelektualistą, odważnym poszukiwaczem nowych rozwiązań i cierpliwym analitykiem formy, tak w sensie teoretycznym, jak empirycznym. Estetyzująca perfekcjonistka przekazu w malarstwie oraz cybernetyczno - fotograficznych  grafikach na płótnie, wideoklipach i  instalacjach.

To wieloletni członek Związku Polskich Artystów Plastyków, członek IAA/AIAP - UNESCO oraz innych międzynarodowych organizacji min. l'Association des Peintres et Sculpteurs de la Danse Européens/APSDE/ z siedzibą w Paryżu. Twórca i inicjator Międzynarodowego Ruchu Artystycznego ARTINTERFERENCE czy współtwórca Grupy Twórczej  ART. VISUAL DANCE, jak też  członek  innych grup twórczych min. przy OW ZPAP: MŁODZI SZTUKĄ czy SYMFONIA.  Na płaszczyźnie multimedialnej intensywnie współpracuje z galeriami, realizując niepowtarzalne projekty graficzne, malarskie kolekcje.

 To ceniony, wieloletni pedagog artystyczny. Swoje umiejętności prezentowała już podczas studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. J. Tchórzewskiego i prof. A. Rudzińskiego czy na Uniwersytecie Warszawskim. Dojrzała twórczo, oddana wyłącznie sztuce osiąga swój profesjonalizm z każdym nowym dziełem. To ceniony, wieloletni, konsultant, krytyk oraz organizator artystyczny. Obdarzyła dziełami muzea i kolekcje niemal na całym świecie. Autor wielu niebanalnych projektów malarskich, multimedialnych i graficznych.

Artystyczne motto:
„Sztuka chwili to żywy strumień dzisiejszych czasów, zobligowany wolnym artyzmem naszej wyobraźni”.

Alina Dorada-Krawczyk PYTANIE i ODPOWIEDZ- olej 150 x 100cm
Alina Dorada-Krawczyk PYTANIE i ODPOWIEDŹ- olej, 150 x 100cm.
 

Wanda Badowska-Twarowska

 
Wanda Badowska TwarowskaUrodzona w Ostrowcu-Świętokrzyskim. Mieszka i tworzy w Warszawie. W latach 1972-77 studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom w pracowni grafiki warsztatowej prof. Andrzeja Rudzińskiego otrzymała  w 1977 r.
 
Jest wieloletnim członkiem Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Plastyków i grup twórczych Symfonia i  Młodzi Sztuką, założycielem Grupy Twórczej ART VISUAL DANCE, współzałożycielem Artinterference. Od 2005 roku jest członkiem  Międzynarodowego Stowarzyszenia Malarzy i Rzeźbiarzy Tańca APSDE (l'Association des Peintres et Sculpteurs de la Danse Européens) z siedzibą w Paryżu.
Uprawia malarstwo, grafikę warsztatową, grafikę komputerową, rysunek, współtworzy projekty multimedialne.
 
Miała 43 wystawy indywidualne i ponad 80 zbiorowych. 

Badowska-Twarowska_Carmen-Suita_100x100_akryl_2013

Wanda Badowska-Twarowska, Carmen-Suita, 100x100 cm, akryl, 2013 r.


Patronat Medialny Art Imperium 

Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.