Dzisiaj jest: 18.7.2018, imieniny: Kamila, Karoliny, Roberta
Ogłoszenie:

Aukcja Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989

dodano: 2018.06.15 ważne do: 2018.06.23 wyświetleń: 25
Szczegóły ogłoszenia:
Niemiecki gigant motoryzacyjny zablokował wystawę jednego z najbardziej kontrowersyjnych polskich artystów – Rafała Jakubowicza. Powodem była praca przedstawiająca widok fabryki Volskwagena pod Poznaniem. Ikoniczne dzieło „Arbeitsdiziplin I” można od 18 czerwca oglądać na wystawie w DESA Unicum w Warszawie. 28 czerwca praca pójdzie pod młotek.

Prezentowane na wystawie w DESA Unicum dzieło Rafała Jakubowicza jest częścią głośnej pracy „Arbeitsdiziplin” obejmującej także lightbox, pocztówkę i film przedstawiający widok fabryki Volskwagena w Antoninku pod Poznaniem. Wieża z logo przedsiębiorstwa ogrodzona jest drutem kolczastym. Wzdłuż ogrodzenia spaceruje strażnik. Materiał filmowy nie został w żaden sposób poddany manipulacji obrazem. Mimo to zaprezentowane na nim masywne ogrodzenie z drutem kolczastym, teren chroniony przez strażników czy monumentalna wieża-komin nasuwają oczywiste historyczne skojarzenia. Pracę Jakubowicza można interpretować w odniesieniu do mrocznej historii uwikłania Volskwagena w gospodarkę III Rzeszy czy wyzysku taniej siły roboczej przez zachodnie koncerny. „Arbeitsdiziplin” nie tylko skłania do refleksji nad formami autorytaryzmu i władzy, ale także zdaje się zadawać pytanie o to na ile na nasz ogląd rzeczywistości wpłynęły traumatyczne wydarzenia z pierwszej połowy XX-ego wieku. Praca w 2002 roku miała zostać wystawiona w poznańskiej Galerii Miejskiej Arsenał. Projekt nie doszedł jednak do skutku w związku ze sprzeciwem dyrekcji koncernu Volkswagen, pokazany został dopiero na wystawie w Squat Rozbrat w Poznaniu. Pracę „Arbeitsdizplin I” bedącą częścią kultowego dzieła będzie można zobaczyć na wystawie w DESA Unicum.

Obok Jakubowicza na wystawie znalazły się prace najbardziej cenionych żyjących twórców, którzy zmienili tendencje w sztuce po 1989 roku m.in. Rafała Bujnowskiego, Wilhelma Sasnala, Marcina Maciejowskiego, Tymka Borowskiego, Normana Leto czy Jadwigi Sawickiej i wielu innych. Katalog otwierają prace Agaty Bogackiej – wyjątkowo uznanej artystki tego pokolenia. Jej wczesna twórczość obrazowała głównie przedstawicieli jej pokolenia, ludzi młodych, mieszkańców dużych miast, którym doskwiera samotność i zagubienie emocjonalne. Na wystawie pojawią się dwie prace malarki, w tym „Człowiek, którego nie było (1)” pochodząca z 2003 roku. Rok później artystka zaczęła już rezygnować z dokumentacji banalnych wydarzeń i zajęła się pogłębioną analizą stanów psychicznych. Jej obrazy stały się coraz bardziej enigmatyczne, osadzone w onirycznym, odrealnianym klimacie. Do tej serii należy prezentowany na wystawie pokaźnych rozmiarów obraz „Wolność” pochodzący z 2006 roku.

Oglądać będzie można również trzy prace Normana Leto – zeszłorocznego laureata Paszportu Polityki, samouka, obecnie jednego z najgłośniejszych polskich twórców. Jeden z prezentowanych obrazów wystawiany był wcześniej na wystawie „Establishment (jako źródło cierpień)” w CSW w Warszawie oraz na Biennale Młodej Sztuki we Francji. Obok dzieł Leto znalazły się trzy prace Rafała Bujnowskiego, w tym dyptyk „Świece” pochodzący z 2017 roku. To jeden z najnowszych obrazów artysty stanowiący błyskotliwe studium ulatującego nad zgaszonym knotem dymu. W płótnach z tego cyklu ujawnia się kontemplacyjny potencjał i nieznany wcześniej u Bujnowskiego symbolizm. Na wystawie nie mogło zabraknąć dzieła jednego z najdroższych, najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich twórców – Wilhelma Sasnala. W pracy Bez tytułu (Ślady) Sasnal odkrywa możliwości jakie niosą czyste płótno i farby, rozmazuje je palcami, zaznacza wyraźne impasty, celowe zacieki. To dzieło malarza – człowieka, który poprzez swoją twórczość pozostawia tytułowe ślady.

Warto zwrócić uwagę również na prace Marcina Maciejowskiego, laureata Paszportu Polityki z 2003 roku, który w 2010 roku doczekał się obszernej, indywidualnej wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie „Tak jest. Marcin Maciejowski”. Na wystawie pojawią się dwa jego obrazy, w tym „Do you expect me to let you go?”. Twórczość artysty stanowi krytyczną, ironizująca reakcję na kapitalistyczną rzeczywistość Polski po 1989 roku. Na język malarski transponuje reklamy z popularnych czasopism, telewizji i miejską antyestetykę, łącząc je z naiwno-ironicznymi napisami, w komiksowy sposób komentującymi temat przedstawiony na płótnie. W jego pracach pojawiają się kadry z filmów, ikony popkultury, wycinki prasowe oraz amatorskie zdjęcia. Mimo formalnych uproszczeń i pozornej banalizacji za każdą z przedstawionych historii kryje się ludzkie przeżywanie. Od 2000 roku Maciejowski współpracował z „Przekrojem” gdzie zamieszczał komiks „Tu żyję i tu jest mi dobrze”. Jego obrazy kilkukrotnie reprodukowano na okładkach magazynu.

Na wystawie znalazły się łącznie 52 starannie wyselekcjonowane prace. Katalog aukcyjny uzupełniają fotografie Zbigniewa Libery, Kuby i Wojtka Bąkowskiego. Wystawa poprzedza aukcję Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989 roku, na której wszystkie prezentowane dzieła pójdą pod młotek.

Do you expect me to let you go?” – Oprowadzanie po wystawie Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989: 20 czerwca 2018, godz. 19, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Aukcja Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989: 28 czerwca 2018, godz. 19, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Wystawa obiektów: 18-28 czerwca 2018, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Więcej informacji o aukcji Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989 oraz katalog aukcyjny w wersji elektronicznej dostępne są na stronie DESA Unicum:
https://desa.pl/pl/auctions/474/sztuka-wspolczesna-nowe-pokolenie-po-1989-28-czerwca-2018-godz-19
Kontakt
DESA Unicum
ul. Piękna 1A, 00-477 Warszawa, woj. mazowieckie ( Pokaż na mapie)
Kontakt
Telefon: pokaż telefon
Strona WWW: www.desa.pl
Podziel się:
Polecane
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.